Een roetfilter... voor autoremmen ?
Wat als het probleem van de autovervuiling complexer is dan het lijkt ? Recente studies hebben aangetoond dat de lucht die we inademen in de Parijse metro tot 30 keer meer vervuild is dan de buitenlucht. De deeltjes in remblokvoeringen zijn hier debet aan. Een probleem dat onvermijdelijk auto's en vervoermiddelen met schijfremmen treft. Volgens een studie van INSA Lyon uit 2011 zijn fijne remdeeltjes zes keer schadelijker dan uitlaatdeeltjes. Met het oog hierop wordt de montage van een deeltjesfilter op de remmen bestudeerd.
Verontreiniging van remmen: een vergeten gebied
Al bijna vijftien jaar zijn vervuiling en het milieu een zorg voor Europa. Een toenemend aantal voertuigen wordt bekritiseerd. Wetten gericht op het verminderen van vervuilende uitstoot hebben bijgedragen aan bonus-malus en CO2-reductiesystemen. Eén gebied lijkt echter gespaard te zijn gebleven: de fijne deeltjes die vrijkomen bij het remmen. Dit is een zeer reële vorm van vervuiling, die vooral schadelijk is in afgesloten ruimtes zoals de Parijse metro. Aangezien de meeste voertuigen zijn uitgerust met schijfremmen, heeft een Frans bedrijf, Tallano Technologies, een systeem ontwikkeld dat de deeltjes die vrijkomen tijdens het remmen opzuigt. Er worden momenteel tests uitgevoerd op verschillende RER C-treinen.
Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?
Naar een automobieltoepassing ?
Volgens Tallano experimenteren drie algemene autofabrikanten met roetfilters voor remmen. Als dit systeem wijdverspreid zou worden, zou het heel anders zijn dan het systeem dat in de uitlaat zit, na de katalysator, op dieselauto's die ermee zijn uitgerust. Dit zouden kleine deeltjesaanzuigers zijn die worden geactiveerd tijdens het remmen. Volgens verschillende bronnen is Renault een van de fabrikanten die momenteel dit DPF-systeem voor remmen bestuderen. Zal het systeem standaard worden ingebouwd in toekomstige auto's ? Alleen de tijd zal het leren...