Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Start-up zet fijne deeltjes om in inkt

Table of contents

De fijne deeltjes van een dieselmotor omzetten in inkt is een gewaagde gok. Kushagra Srivastava, pas 24 jaar oud, heeft zijn start-up gelanceerd en de eerste resultaten zijn zeer overtuigend. Zijn concept houdt in dat hij een innovatief filter toepast op sterk vervuilende dieselgeneratoren om de fijne deeltjes te vernietigen... Om inkt te produceren. Geïnspireerd door "traditionele" deeltjesfilters opereert deze jongeman alleen in een zeer dynamisch segment. En wat als dit ingenieuze systeem wijdverspreid zou worden op dieselauto's ?

Een innovatieve roetfilter

In slechts een paar maanden tijd heeft de start-up Chakr Innovations zijn beloften en toezeggingen waargemaakt. er zijn al 70 roetfilters geïnstalleerd. Deze filters werken op een andere manier dan de DPF op dieselvoertuigen. Eerst en vooral zijn het grote apparaten die buiten worden gebruikt, op de uitlaat van imposante generatoren. Er zitten geen zeven in deze filters, omdat de fijne deeltjes afkoelen voordat ze stollen door het principe van thermoforese en uitzetten. Hierdoor worden ze groter en worden ze door een opeenvolging van labyrinten getrokken, ondergedompeld in een oplosmiddel. Het resultaat is een vloeistof die gemakkelijk kan worden omgezet in inkt. De lucht die uit het filter komt is veel schoner, met 70-90% geneutraliseerde fijne deeltjes.

Een groeiend succes

Er volgden twee inzamelingsacties voor een onbekend bedrag. Volgens Kushagra Srivastava, CEO van dit jonge innovatieve bedrijf, wordt de markt geschat op meer dan 200 miljoen ton, voor een totale waarde van meer dan €730 miljoen. Dell heeft de inkt die deze filters afgeven gekocht, ook al is de vraag 100 keer hoger dan de huidige productie.

De jonge baas heeft echter geen plannen voor een toepassing in de auto-industrie. Het deeltjesfilter in je Audi A3 TDI zal dus niet snel je pennen opladen ! Volgens hem is de auto niet interessantvanwege de veroudering, die hij schat op ongeveer tien jaar. Dit geldt voor voertuigen met interne verbranding. Aan de andere kant gaat Srivastava's idee verder dan de grenzen van India, want verschillende bedrijven hebben om de beurt eenzelfde soort proces ontwikkeld, dat zeker duur is omdat de doelgroep uitsluitend uit bedrijven bestaat.

 

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Categories: 2019

Leave a comment