Is het verwijderen van de katalysator uit je auto een goed idee ?
Katalysatoren zijn verplicht voor benzineauto's sinds 1993 en voor dieselauto's sinds 1997. Dit apparaat, dat veel kritiek kreeg bij de introductie, heeft geleid tot een min of meer significante vermindering van het vermogen, afhankelijk van het voertuig. Het voordeel van de katalysator is dat hij voldoet aan de Europese eisen op het gebied van vervuilende uitstoot. De katalysator wordt gemonteerd op de uitlaatlijn, aan de uitgang van het spruitstuk en vóór de geluiddempers. De levensduur van dit onderdeel ligt over het algemeen tussen 120 en 200.000 kilometer.
Waarom een katalysator verwijderen ?
De katalysator dwingt de lucht en gassen die door de motor worden uitgestoten om door kleine kanaaltjes te gaan. Door de katalysator te verwijderen, ademt de motor meer en ontwikkelt hij meer vermogen. De motor klinkt ook beter en het brandstofverbruik kan tot 10% worden verlaagd, afhankelijk van het automodel. Veel automobilisten hebben daarom de katalysator verwijderd en vervangen door een Afrikaanse buis. Dit is alleen toegestaan als je auto uiterlijk 1 januari 1994 in gebruik is genomen. Wie dat niet doet, overtreedt de wet. Als de katalysator gehaat wordt, is dat vooral omdat hij na verloop van tijd slijt... En het kan behoorlijk duur zijn om ze te vervangen. Vandaar de verleiding om hem uit het uitlaatsysteem te verwijderen.
Hoe verwijder je een katalysator ?
Het is relatief eenvoudig om de katalysator van een benzine- of dieselauto te verwijderen. Een goed geïnformeerde en goed uitgeruste amateurmonteur kan dit vrij eenvoudig doen.
#1 Zet de auto omhoog en zet hem aan de voorkant op een standaard. Het is van vitaal belang dat je het voertuig stabiel houdt.
#2 Zoek de katalysator tussen het spruitstuk en de tussendemper (of roetfilter).
#3 Verwijder de schroeven aan de uiteinden, indien nodig met WD40-ontvetter. De katalysator kan nu worden verwijderd. Let op dat je de lambdasonde verwijdert. Deze bepaalt aan de hand van de uitlaatgassen de hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden.
#4 Plaats een Afrikaanse buis, op maat gemaakt of gekocht bij een specialist. De lambdasonde moet worden vervangen, anders verschijnt er een waarschuwingslampje op het dashboard omdat de katalysator de informatie niet meer correct interpreteert.
# 5 Vergeet niet de nodige stappen te ondernemen om je katalysator te recyclen. Het is je geluksdag en we hebben een volledig artikel over dit onderwerp geschreven.
Hij ontving tot 250€ door zeldzame metalen uit zijn DPF's en katalysatoren te recyclen !
Voldoet een voertuig dat gedecatalyseerd is aan de technische keuring ?
Niet alle auto's zijn gelijk als het gaat om technische controles. Sommige motoren doen het beter dan andere als de katalysator wordt verwijderd, zoals de 2.0 HDI-motoren van Peugeot, waarvan de vervuilingswaarden in de goede buurt blijven. Dit geldt ook voor een groot deel van de dieselauto's. Aan de benzinekant zijn de resultaten meer gemengd. In de gedecatalyseerde modus stoot een auto meer vervuiling uit en kan dus de limieten overschrijden. Bovendien kan het verwijderen van de katalysator leiden tot een boete die kan oplopen tot €7.500. Artikel L318-3 van de verkeerswet verbiedt het"verwijderen van een systeem voor verontreinigingsbeheersing", dus je kunt niet slagen voor de technische keuring zonder katalysator. Dus als je katalysator versleten is, raden we je ten zeerste aan om hem te vervangen.
De voordelen
Met het risico advocaat van de duivel te spelen, zijn hier de voordelen die je zou kunnen vinden in het verwijderen van een katalysator.
- Meer vermogen (zoals hierboven uitgelegd);
- Geluid: de muziekliefhebbers onder jullie zullen de zachte muziek van de motor waarderen;
- Lager brandstofverbruik, hoewel dit argument in perspectief moet worden geplaatst;
- De kosten van de operatie.
Het is vaak dit laatste punt dat automobilisten in de verleiding brengt. Een katalysator gaat tussen 120.000 en 200.000 km mee. Dit hangt af van het model dat je bezit, maar vooral van je rijgewoonten.
Het repareren van het onderdeel in een garage (al dan niet onderdeel van het merk) kan een echte eye-opener zijn. Aangezien het verwijderen van de katalysator geen invloed heeft op de prestaties van het voertuig, waarom zou je dan honderden euro's uitgeven als het plaatsen van een Afrikaanse buis 3 tot 4 keer minder kost ?
Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?
De nadelen
Naast voordelen kleven er natuurlijk ook nadelen aan het verwijderen van een katalysator.
Technische keuring. Niet alle auto's zijn gelijk als het gaat om technische keuringen. Sommige motoren kunnen beter dan andere omgaan met het verwijderen van de katalysator, zoals de 2.0 HDI-motoren van Peugeot, waarvan de vervuilingswaarden in het goede gemiddelde bereik blijven. Dit geldt ook voor een groot deel van de dieselauto's. Aan de benzinekant zijn de resultaten veel gemengder. In de gedecatalyseerde modus stoot een auto meer vervuiling uit en kan daardoor de limieten overschrijden.
Een illegale praktijk. Het verwijderen van de katalysator kan leiden tot een boete van maximaal € 7.500. We herinneren je eraan dat artikel L318-3 van de wegcodehet "verwijderen van een apparaat voor verontreinigingsbeheersing" verbiedt. Dus als je katalysator versleten is, raden we je ten zeerste aan om hem te vervangen.
De vervuiling van uw voertuig neemt toe. Wie kan zich vandaag de dag nog om het milieu bekommeren en zich niets aantrekken van de vervuiling door het autoverkeer ? Laten we eerlijk zijn, het is behoorlijk onaangenaam om een auto op de weg te passeren die dikke zwarte rook in zijn kielzog achterlaat. Erger nog, om erachter vast te zitten in een file. Het heeft geen zin om de katalysator koste wat het kost weg te doen. De Europese emissienormen worden steeds strenger voor fabrikanten, dus de antivervuilingssystemen op onze voertuigen hebben een mooie toekomst voor zich.
Zie ook het artikel << Is het verwijderen van de katalysator uit je auto een goed idee ? >> op Krosfou NL.