PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

Voorkomt AdBlue dat het roetfilter verstopt raakt ?

De Europese normen tegen vervuiling worden steeds strenger als het gaat om de CO2-uitstoot van voertuigen. Dit geldt zowel voor personenauto's als voor vrachtwagens en voertuigen voor openbaar vervoer die op diesel rijden. Om de energiebalans van deze voertuigen verder te verbeteren, is AdBlue essentieel geworden. Maar weet je eigenlijk wel wat AdBlue is? Hoe vaak moet jeje tank vullen ? Helpt AdBlue bij het behoud van het roetfilter ?

Wat is AdBlue ?

AdBlue is een vloeistof die ontworpen is om stikstofoxidemoleculen (NOx) te vernietigen en zo de impact op het milieu te verminderen. Wanneer u de tankklep van uw Euro 6-dieselvoertuig (en hoger) opent, zult u de AdBlue-tank opmerken. Je kunt hem niet missen, want hij is gemarkeerd met een blauwe dop.

De samenstelling van deze vloeistof varieert afhankelijk van het type voertuig en de vereiste belasting. Het additief voor vrachtwagens is bijvoorbeeld niet hetzelfde als dat voor dieselauto's. AdBlue voor auto's is een mengsel van ureum (32,5%) engedemineraliseerd water (67,5%). Dit product is te koop in garages, autocentra en winkels.

Je vindt AdBlue in blikken, maar je kunt het ook aan de pomp kopen, bij bepaalde benzinestations die het tegen een veel lager e prijs aanbieden. Volgens het tijdschrift Auto Plus kost een liter aan de pomp €0,50, maar online €1 en in de winkel €2. De Total- en BP-netwerken vermelden de pompen, maar niet alle stations zijn ermee uitgerust. Maar wees gerust, je hebt ongeveer 2000 km bereik voordat je moet tanken, vanaf het moment dat het waarschuwingslampje gaat branden. Je hebt dus tijd genoeg om uit te zoeken waar je moet tanken.

AdBlue tanken: is dat echt nodig ?

AdBlue wordt regelmatig in de roetfilter gespoten om de verbranding van vervuilende stoffen vanaf 190°C te bevorderen door een chemische reactie op te wekken. Dit leidt onvermijdelijk tot het verbruik van deze vloeistof, gemiddeld anderhalve liter per 1.000 kilometer. Wanneer de AdBlue-tank een kritisch niveau bereikt, moet je bijvullen. Als je dat niet doet, gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard en schakelt de auto kort daarna over naar de verslechterde modus. Als de waarschuwing meerdere keren wordt genegeerd, zal de auto weigeren te starten.

Autocentra rekenen over het algemeen ongeveer € 25 voor het bijvullen van AdBlue, hoewel dit kan variëren afhankelijk van de grootte van de tank. Bij een Peugeot 3008 Diesel is de capaciteit van de AdBlue-tank bijvoorbeeld 17 liter. Je moet je ervan bewust zijn dat je de tank niet zelf kunt vullen, omdat de procedure complex is en door een professional moet worden uitgevoerd. Je kunt de tank echter wel zelf bijvullen, tot minimaal 5 liter en maximaal 10 liter.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Voorkomt AdBlue dat de DPF verstopt raakt ?

AdBlue bevordert regeneratiecycli en speelt dus een directe rol bij het onderhoud van het roetfilter. Voor een goede werking van het antivervuilingssysteem in dieselauto's moet je echter lange ritten maken (minimaal 30 minuten), waarbij je regelmatig een versnelling opschakelt. Anders is verstopping onvermijdelijk. Dit geldt vooral voor dieselvoertuigen die voornamelijk in de stad worden gebruikt. Deze voertuigen bereiken zelden de temperaturen die nodig zijn voor de regeneratiecycli van DPF. AdBlue voegt weliswaar een beperking toe, maar is daarom een belangrijk punt om regelmatig te controleren.

Is er een verschil tussen AdBlue en cerine ?

Ja, dat is er! Het zijn twee verschillende producten die niet met elkaar verward of verwisseld mogen worden. Cerine is bekend onder de meest voorkomende commerciële naam, Eolys®. Terwijl AdBlue bedoeld is om de NOx in uitlaatgassen te verminderen, helpt cerine om de DPF in stand te houden. Het vermengt zich met het roet dat zich heeft opgehoopt in de monoliet, waardoor het roet gemakkelijker verbrandt tijdens regeneratiecycli.

Eolys® wordt opgeslagen in een tank onder het voertuig, die elke 120.000 km moet worden bijgevuld. Een specifiek indicatielampje geeft aan dat er moet worden bijgevuld. Je hebt ook een bepaalde tijd voordat de tank helemaal leeg is. U kunt deze tijd gebruiken om een afspraak te maken met uw garage. Alleen een professionele monteur kan deze handeling uitvoeren.

Geplaatst op 05-05-2019 door 2019 0 664

Verwante artikelen

10 tips om je roetfilter gezond te houden

Het roetfilter is een bijzonder gevoelig apparaat tegen vervuiling... Hier zijn 10 tips om de levensduur aanzienlijk...

Hoe kan ik zien of het DPF van mijn auto versleten is ?

Er zijn verschillende manieren om ernstige slijtage van een roetfilter vast te stellen.

Een roetfilter reinigen tijdens het rijden

Een verstopt DPF wordt volledig ineffectief. Om dit te voorkomen is er een eenvoudige methode: rijden ! Ontdek hoe je...

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken