PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

10 tips om je roetfilter gezond te houden

10 tips om je roetfilter gezond te houden

Het roetfilter (of DPF voor de kenners), een antivervuilingssysteem dat sinds 2011 verplicht is op alle dieselvoertuigen, heeft onderhoud nodig. Maar weet je eigenlijk wel hoe je ervoor kunt zorgen dat het DPF van je auto in goede gezondheid verkeert ? In dit artikel hebben we 10 tips verzameld om het verschijnen van de melding "Roetfilter moet worden gecontroleerd" op het dashboard van je auto zo lang mogelijk uit te stellen. Ken jij nog andere tips ? Aarzel dan niet om ze met ons te delen in het commentaargedeelte.

1. Reinig de DPF

Het roetfilter is een antivervuilingsapparaat dat is ontworpen om koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen te verbranden en tegelijkertijd fijne deeltjes op te vangen. Om dit te doen, ondergaat de DPF regelmatige regeneratiecycli. Er wordt extra brandstof in het filter gespoten om de deeltjes te verbranden. En ze zo te vernietigen. Deze cycli zijn echter alleen mogelijk als de motor van je auto erg heet is. Zoals we in een vorig artikel hebben gezien, is het sterk aan te raden om ritten van meer dan 20 minuten zo ver mogelijk te maken (minstens één keer per week), waarbij je de versnelling boven de 3.000 tpm duwt. Dit zorgt voor een regeneratiecyclus, de deeltjes verbranden en het risico op een verstopte DPF is kleiner.

2. Kies voor een additief

Veel mensen hebben een diesel gekocht voor hoofdzakelijk stadsgebruik. Op middellange termijn is het risico op een verstopt roetfilter erg groot. Je kunt daarom kiezen voor een additief dat de regelmaat van regeneratiecycli verhoogt. Je vindt deze bij je dealer of autocentrum. We raden deze methode echter aan als laatste redmiddel. Het DPF reinigen terwijl je rijdt is een goedkopere en effectievere optie.

3. Kies de juiste motorolie

Elke autofabrikant adviseert zijn klanten een bepaald type motorolie te gebruiken. Bij dieselvoertuigen met een roetfilter (alle voertuigen geproduceerd vanaf 2011 en soms eerder) gaat de motorolie in het roetfilter. Sommige oliën kunnen metaaldeeltjes ophopen die het roetfilter kunnen verstoppen. Het is dus het beste om de originele motorolie te gebruiken. Deze is speciaal gekozen vanwege zijn eigenschappen. Het is de garantie voor het behoud van de mechanica.

4. Speel de preventiekaart

Dieselvoertuigen zijn erg kwetsbaar vanwege de vele onderdelen die ontworpen zijn om de vervuiling te beperken. Als een van die onderdelen het begeeft, kan het hele systeem uitvallen. Daarom raden we je aan om de staat van het antivervuilingssysteem van je dieselauto regelmatig te laten controleren. De EGR-klep, het roetfilter en de katalysator zijn allemaal systemen die het kunnen begeven, voornamelijk door onvoldoende regeneratiecycli. Ook als je een meer ondoorzichtige rook aan de achterkant van je auto opmerkt, kun je het beste professioneel advies inwinnen. Dit kan een van de eerste tekenen zijn van een defect. Wacht niet tot het te laat is !

5. Wees rigoureus met onderhoud

Zelfs als u niet veel rijdt, is het een goed idee om uw dieselauto één of twee keer per jaar te laten onderhouden. Een monteur kan indien nodig een geforceerde regeneratiecyclus van het DPF starten. Hij kan ook controleren of de verschillende voorzieningen tegen vervuiling goed werken. Dit zorgt ervoor dat het roetfilter langer meegaat. Door regelmatig de flowmeter, de aanwezigheid van olie in de inlaat, de turbo, de injectoren, het DPF en de EGR-klep te controleren, kun je met een geruster hart rijden. Dit verkleint de kans op storingen.

6. Respecteer de monteurs

Niet alle geruchten zijn de moeite waard om naar te luisteren. Het heeft geen zin om de motor van je auto koud te laten draaien. Het is zelfs aan te raden om de eerste paar kilometer langzaam te rijden om hem op te warmen. Aan de andere kant is de opwarmtijd cruciaal. De turbo van je auto draait vaak meer dan 100.000 toeren per minuut. Als je de auto direct stopt wanneer je je bestemming hebt bereikt, gaat de turbo in een seconde van 100.000 tpm naar 0. Dit is destructief op de middellange termijn. Dit is destructief op de middellange termijn. Hetzelfde geldt voor anti-vervuilingsapparatuur. Het is het beste om je motor ongeveer twintig seconden te laten draaien voordat je hem uitschakelt.

7. Vergeet AdBlue niet

AdBlue is een additief dat verplicht is op alle dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro 6-norm. Het vernietigt meer fijne deeltjes. Het is essentieel, omdat het gekoppeld is aan het roetfilter. Daarom is het aan te raden om regelmatig bij te vullen, anders wordt je voertuig onder een bepaald niveau stilgezet.

8. Pas op voor valse beloften

Er zijn bijna wonderbaarlijke producten op de markt die beloven de levensduur van je roetfilter te verlengen. Hetzelfde geldt voor ontkalken, met beloftes om het risico op verstopte turbo's, kleppen, DPF en overmatige rook te elimineren. In werkelijkheid volstaat een eenvoudige reiniging tijdens het rijden. Als je twijfelt, vraag dan professioneel advies.

9. Adem in !

Het roetfilter is een gevoelig orgaan en sommige mensen hebben een manier gevonden om hun producten aan de man te brengen door ze bang te maken. In theorie gaat het DPF de hele levensduur van een auto mee. In werkelijkheid echter kan stadsgebruik soms al vanaf 80.000 kilometer een storing veroorzaken. Bij conventioneel, gemengd of snelweggebruik is het niet ongewoon om roetfilters te zien die al meer dan 300.000 kilometer meegaan. Zolang de regeneratiecycli regelmatig worden uitgevoerd en je auto goed wordt onderhouden, hoef je je geen zorgen te maken.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

10. Kies het juiste DPF

Ten slotte, als je het DPF van je auto moet vervangen, neem de taak dan niet licht op. Om de kosten laag te houden, kiezen sommige professionals voor materialen van slechte kwaliteit, wat resulteert in een roetfilter dat niet lang meegaat en verstopt raakt. De roetfilters die wij aanbieden, worden door onze eigen technici in onze fabriek gemaakt. We hebben gekozen voor roestvrij staal om corrosie te voorkomen en hoogwaardig keramiek. Wat het verschil maakt is onze unieke coatingtechnologie, waarbij dunne lagen zeldzame metalen worden aangebracht. Dit bevordert regeneratiecycli en vermindert verstoppingen aanzienlijk.

Geplaatst op 18-05-2019 door 2019 0 403

Verwante artikelen

Voorkomt AdBlue dat het roetfilter verstopt raakt ?

AdBlue is een vloeistof die wordt aangetroffen in alle dieselvoertuigen die voldoen aan de Euronorm 6.2. Weet jij wat...

Deeltjesfilter: wat is het en hoe werkt het ?

Weet je echt waar dit anti-vervuilingsapparaat voor dient ?

Waarom zijn roestvaststalen DPF de beste ?

Niet alle roetfilters zijn gelijk. Roestvrij staal blijft veruit de beste keuze... Maar waarom ?

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken