Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Zo weet je of je katalysator defect is ?

Table of contents

Je vermoedt al een tijdje dat er iets mis is met je voertuig. A ongewoon geluid, kortom, er klopt iets niet. Als vooruitziende en verantwoordelijke bestuurder wacht je niet tot er iets misgaat en ga je op zoek naar antwoorden. Als er een waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden, is dat nooit een goed teken. Dus inspecteer je de technische handleiding en waag je je onder de motorkap. Maar het is moeilijk om iets te vinden als je niet weet wat je zoekt, nietwaar ? Krosfou, kan de DPF - en katalysatorspecialist je helpen en je leren hoe je detecteren van een defecte katalysator. . Zo weet je of je katalysator defect is? Hier is onze checklist met punten die je moet controleren en waarschuwingen die je niet moet negeren.

Storing katalysator : mogelijke oorzaken

Je katalysator kan om een aantal redenen defect zijn. Volgens de symptomen en de verdachte geluiden die je gaat detecteren, kunnen de oorzaken zijn mechanisch, , thermisch of veroorzaakt door de afdichting van het deel.

Mechanische oorzaken

De katalysator is een vrij robuust onderdeel, maar het zit onder de auto, zo dicht mogelijk bij de grond. Dit betekent dat hij kan breken als gevolg van een botsing, hoe klein of onbeduidend die ook is, bijvoorbeeld als je iets te snel over een verkeersdrempel rijdt.

De honingraatstructuur is gemaakt van keramiek, een breekbaar materiaal. Bij breuk hoor je a panruis aan de voorkant van de auto wanneer je stationair draait. In dit soort situaties heb je geen andere keuze dan verander je katalysator.

Thermische oorzaken

De katalysator is effectief boven een bepaalde temperatuur. Als de temperatuur te laag is, vindt de chemische reactie niet plaats en als de temperatuur te hoog is (vooral als er te veel vervuilende gassen moeten worden behandeld), gaat het onderdeel achteruit. De keramische honingraatstructuur kan smelten onder invloed van warmte te intens en je katalysator niet meer in gebruik. Het lijkt ongelooflijk dat keramiek kan smelten, maar dit gebeurt wanneer de motor niet goed is afgesteld. De brandstof wordt niet volledig verbrand in de verbrandingskamers. De overloop wordt dan afgevoerd via de uitlaatlijn, waarvan de katalysator deel uitmaakt. Ook hier weer, de oNDERDEELVERVANGING is onvermijdelijk.

Verstopping

Je weet het misschien niet, maar de rol van de katalysator is het filteren en transformeren van motorgassen. Dit betekent dat de gassen die vrijkomen in de lucht die we elke dag inademen minder schadelijk zijn. Maar filters betekenen residuen, die onvermijdelijk leiden tot de katalysator verstopping en verstopping. Dit is het meest voorkomende geval van een defecte katalysator, en het is het geval dat we hieronder zullen beschrijven. Vervanging is niet systematisch en je kunt het voorkomen door het onderdeel schoon te maken.

Zo weet je of je katalysator verstopt is : symptomen

Verstopping is het meest voorkomende probleem met dit type onderdeel. Hier zijn de punten waar je op moet letten :

  • Activering van het motorlampje. Dit is een signaal dat je nooit mag negeren, want het duidt noodzakelijkerwijs op een storing.

  • Verlies van motorvermogen. Hij komt minder snel op toeren en voelt aan alsof hij buiten adem raakt.

  • Een geur van zwavel (sommige dichters spreken zelfs van een geur vanEi rot).

  • Donkere rook die uit de uitlaat komt. Wanneer de katalysator zijn rol niet meer vervult, neemt de uitstoot van vervuilende gassen toe, waardoor de rook zijn kleur krijgt.

  • Vaker kalibreren.

  • Hoger brandstofverbruik.

Je kunt je kamer een opknapbeurt geven door hem opnieuw te laten schilderen schoonmaken, op voorwaarde dat de honingraatmonoliet nog in goede staat is.

>> lees ook :Katalysator reinigen of vervangen, hoe je oplichting kunt vermijden.

Kun je rijden met een defecte katalysator ?

In principe kan een auto rijden met een defecte katalysator. In sommige gevallen is het defect klein en verhindert het op geen enkele manier dat de auto soepel rijdt.

Een motorstoring moet echter worden beschouwd als een mogelijke storing. De katalysator kan bijvoorbeeld een probleem met de sensor hebben of een ernstigere verslechtering. In dit geval kan er ernstigere schade worden veroorzaakt. Dit kan variëren van verstopping tot verstikking van de motor.

Bij twijfel is het altijd het beste om de auto te laten nakijken om de bron van het probleem vast te stellen. Het is dringend noodzakelijk als je een aanzienlijke toename van het brandstofverbruik, zwaardere rook aan de achterkant of abnormale metaalachtige geluiden opmerkt.

Als deze verontrustende signalen uitblijven, kun je gewoon doorrijden, maar vermijd te veel toeren. Vermijd ook lange ritten, want die kunnen de katalysator opwarmen. Je kunt vaak zelf naar de dichtstbijzijnde garage rijden.

Bij twijfel is het altijd het beste om de hulp in te roepen van je autoverzekeringsmaatschappij. Dit kan voorkomen dat je nog meer schade veroorzaakt, wat je meer zou kosten om te herstellen.

Wat een defecte katalysator onthult

Zoals je nu hebt begrepen, een HS-katalysatorHet is vaak de boom die het bos verbergt. Dit soort pech is het gevolg van andere problemen die onvermijdelijk je leven zullen verpesten en je het gevoel geven dat je je baan kwijt bent de rekening verhogen exponentieel.

A oververhitting kan worden veroorzaakt door :

  • defecte lambdasondes. Deze sensoren meten de hoeveelheid lucht en brandstof voor en na het passeren van de katalysator. De informatie wordt naar een ECU gestuurd, die de hoeveelheden brandstof en lucht aanpast voor optimale motorprestaties.

  • Defecte bougies, een van de vele redenen waarom je motorlampje gaat branden.

  • Een defect brandstofinjectiesysteem. Te veel brandstof zal de honingraat onherstelbaar beschadigen en de edele metalen die de honingraat bedekken vernietigen.

 

A geblokkeerde katalysator is het teken :

  • brandstof van slechte kwaliteit ;

  • motorproblemen.


Tot slot is het laatste wat je moet doen rijden met een hS katalysator. Ten eerste breng je je auto in gevaar en stel je jezelf bloot aan tal van problemen:

  • voortijdige slijtage van je voertuig ;

  • een zware boete in het geval van een inspectie ;

  • duurdere reparaties dan wanneer je op tijd had gereageerd.

 

Wil je weten of je katalysator defect is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Leave a comment