PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

Je DPF / katalysator reinigen of vervangen: hoe vermijd je oplichting ?

Je DPF / katalysator reinigen of vervangen: hoe vermijd je oplichting ?

Naar de garage gaan is altijd een stressvol moment. Je bent bang dat het voertuig lange tijd buiten gebruik zal zijn en je maakt je zorgen over de rekening. Bezoek deeltjesfilter en de katalysator behoren tot de duurdere onderdelen om te vervangen. Moeten ze systematisch worden vervangen of is een eenvoudige schoonmaakbeurt voldoende ? Het debat woedt voort. We komen vaak in de verleiding om het noodlottige moment van de vervanging door te beginnen met een volledig onderhoudsprogramma. Is dit een goed idee ? Aan de andere kant, soms raadt de monteur alleen aan om het onderdeel te vervangen en heb je het onaangename gevoel dat je wordt gedwongen en dat je wordt opgelicht. De DPF vervangen En de katalysator, hoe kun je oplichting vermijden ? Krosfou waagt zich op dit gevoelige terrein en beantwoordt al je vragen.

#1 Betekent falen vervanging ?

De DPF en katalysator zijn onderdelen die niet altijd vervangen hoeven te worden. Je kunt ze ook zelf onderhouden door preventieve maatregelen te nemen.

Goed rijden

Iedere automobilist is primair verantwoordelijk voor het onderhoud van zijn auto. Door regelmatig kleine, eenvoudige maatregelen te nemen, kun je de levensduur van je auto verlengen. En je kunt uw kosten aanzienlijk verlagen onderhoud van voertuigen.

Wat de DPF en katalysator betreft, kunnen we het volgende niet genoeg aanbevelen :

  • Neem een rijstijl aan die je auto respecteert. "Als je het ver wilt schoppen, zorg dan voor je paard" is een oud gezegde en je hoeft het alleen maar toe te passen. Vergeet vanaf nu plotseling starten en hard optrekken als je koud bent. Vergeet niet dat het DPF en de katalysator de motorgassen op een bepaalde temperatuur moeten hebben om optimaal te kunnen werken.

  • Maak niet te veel korte ritten in de stad waardoor de auto geen tijd heeft om op te warmen.

Het belang van goed onderhoud

Als je elke dag korte ritten maakt, overweeg dan om je auto een beetje "intern" onderhoud te geven. Hoe doe je dat ? Gewoon door te rijden !

U kunt ook katalysator reinigen of maak uw DPF schoon tijdens het rijden. Onderweg regenereren komt overeen met wat we eerder hebben uitgelegd over te korte ritten. We raden je ten zeerste aan om elke twee weken een langere rit te maken op de snelweg of tweebaansweg, waarbij je een goed half uur op 3.000 of 3.500 toeren kunt rijden. Aarzel dus niet om de verhoudingen wat op te schroeven van tijd tot tijd als de motor heet is, het is voor zijn eigen bestwil !

# 2 schoonmaken: een goed plan of een slecht idee ?

Er zijn veel technieken om het DPF te reinigen, maar hun effectiviteit laat vaak te wensen over. In het beste geval win je een paar maanden als het onderdeel niet te verstopt is, maar je zult nooit voorkomen dat je het onderdeel op de lange termijn moet vervangen. Waarom floreren deze technieken dan op het internet ?
Nadat we ze in detail hebben beschreven, laten we je zien wat er achter de kaarten zit: hun commerciële nut voor serviceproviders.

Schoonmaken zonder demontage

Additieven toevoegen

Producten voor het DPF reinigen is heel gemakkelijk te gebruiken. Giet het gewoon in de brandstoftank en volg de instructies. Het additief is ontworpen om roetdeeltjes gemakkelijker te vernietigen door de verbrandingstemperatuur te verlagen.

Er zijn zoveel merken op de markt en zoveel prijzen om uit te kiezen. Welk product moet je dan kiezen ? Geen enkel, zijn we geneigd te zeggen ! De kwaliteit van additieven varieert sterk, afhankelijk van de hoeveelheid actieve ingrediënten die ze bevatten, maar bovenal zijn ze nutteloos. De klanten die een beroep op ons doen zijn unaniem: in 95% van de gevallen heeft het additief het filter niet gereinigd en in 100% van de gevallen heeft het de vervanging van het roetfilter niet voorkomen.

Waterstofreiniging

De laatste jaren is er een hausse aan DPF reinigen door waterstof te injecteren in de luchtinlaat van de motor. Deze oplossing verwijdert de vettige roet- of koolstofafzettingen die zich op natuurlijke wijze afzetten van de cilinderwanden van de motor naar het DPF, inclusief de EGR-klep, terwijl de hoge arbeidskosten voor het demonteren en opnieuw monteren van het DPF worden vermeden. Deze methode moet worden vermeden als je voertuig oud wordt, omdat het kan de afdichting van de motor aantasten, dit kan leiden tot lekken of, in het ergste geval, tot de noodzaak om het te vervangen.

Sterker nog, het neveneffect van deze methode is juist om sluit de DPF aan. Het roet dat uit de motor wordt verwijderd, wordt afgevoerd via de uitlaat en kan het antivervuilingssysteem van je voertuig verstoppen. Als je ervoor kiest om je motor met waterstof te reinigen, vergeet dan niet om het DPF te regenereren terwijl je rijdt.

Garages die deze operatie uitvoeren raden aan om dit elk jaar te doen, voor een bedrag tussen de €65 en €100.

Gedwongen regeneratie

Dit is eigenlijk regeneratie tijdens het rijden, uitgevoerd door een professional in een werkplaats, met draaiende motor en stilstaand voertuig. Deze geforceerde of gecontroleerde regeneratie wordt geactiveerd door de diagnose-eenheid. De mate van filterverstopping wordt voor en na gemeten. De ECU wordt ook opnieuw geïnitialiseerd, waardoor het filter wordt uitgeschakeld DPF-licht Dit kost je ongeveer honderd euro, maar de effectiviteit varieert sterk: het DPF-lampje gaat vaak een paar dagen later weer branden.

Reiniging met verwijdering van het onderdeel

Deze vrij technische operatie wordt uitgevoerd door een professional, die het soms uitbesteedt. Het is veel duurder en kost ongeveer €250 tot €300, of zelfs meer, omdat er zware apparatuur voor nodig is. Eenmaal gedemonteerd, wordt het DPF achtereenvolgens in een oven geplaatst en onderworpen aan injecties met gepulseerde perslucht en water onder hoge druk. We willen u dringend verzoeken om uiterst voorzichtig te zijn. Of het filter is niet goed gereinigd, of het is te grondig gereinigd. Een slecht gecontroleerde reiniging beschadigt de nanometrische lagen van zeldzame metalen op het oppervlak van de monoliet onherstelbaar: je kamer eindelijk ontstopt verliest al zijn effectiviteit en komt niet meer door de technische keuring. Je beschadigde antivervuilingssysteem moet dus worden vervangen.

Achter de schermen : de voordelen van schoonmaken voor een dienstverlener

De 2-, 3-, 4- of zelfs 5-voudige verhoging van de fabrieksprijs van onderdelen met een hoge toegevoegde waarde, zoals roetfilters of katalysatoren, door autofabrikanten om hun distributienetwerken en autodealers te financieren, leidt vaak tot een impasse: de eindklant weigert een investering die kan oplopen tot 40% van de aankoopprijs van het gebruikte voertuig !

Om dit te omzeilen, bieden garagehouders hun eindklanten vaak een reeks reinigingsoplossingen aan. Op deze manier zorgen de professionals ervoor dat ze een kleine service in rekening kunnen brengen die later tot andere leidt. Na het uitproberen van verschillende reinigingstechnieken zonder succes, zal de klant met de neus op de feiten gedrukt worden: hij of zij zal het onderdeel moeten vervangen of het voertuig moeten verkopen.
De serviceprovider biedt de automobilist vervolgens de schoonmaak-/regeneratiediensten aftrekken van de factuur voor de vervanging van de DPF, als hij de vervanging thuis doet.

#3 Mag een garagehouder weigeren om een DPF of katalysator te reinigen ?

Het reinigen van het DPF en de katalysator is een onderhoudsprocedure die je aan een professional kunt toevertrouwen als je denkt dat je niet de vaardigheden hebt om het zelf te doen.

Dealers en garages weigeren soms om een verstopt of vuil onderdeel schoon te maken en verwijderen het gewoon vervanging. Nogmaals, autofora staan vol met verhalen die allemaal hetzelfde patroon volgen. De garage of dealer beweert dat schoonmaken niet mogelijk is en dat alleen deDeelruil haalbaar is. In andere gevallen wordt de omruiling gefactureerd, maar realiseert de automobilist zich bij het gebruik van het onderdeel dat het niet voldoet aan de oorspronkelijke criteria of van zeer slechte kwaliteit is.

Als je twijfelt, aarzel dan niet om verschillende garagehouders om een offerte te vragen.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

#4 DPF en katalysator vervangen: hoe controleer je of het onderdeel is vervangen ?

Tenzij je iets weet over mechanica en je onder de motorkap of onder de auto waagt, is het erg moeilijk om te weten of het onderdeel is gewijzigd. Als de verdachte geluiden aanhouden, moet je je auto onmiddellijk terugbrengen naar de garage om ze te melden. Er is waarschijnlijk een probleem met de reparatie.

De meest betrouwbare manier om dit te doen is om je garage te vragen om gebruikte onderdelen retourneren. U blijft eigenaar van de onderdelen in uw auto, tenzij ze zijn omgeruild als onderdeel van een garantie of standaardruil. Natuurlijk hoeven we je niet te vertellen dat deze retourzending gratis is, ook al proberen we je anders te laten geloven.

Het Franse nationale consumenteninstituut (INC) biedt zelfs een modelbrief om geschillen te voorkomen. Voordat je je te veel laat meeslepen door je bezoek aan de garage, moet je onthouden dat de overgrote meerderheid van de klanten hun gebruikte onderdelen niet terugvragen. Dit verklaart waarom professionals er niet automatisch aan denken om ze aan je terug te geven.

We willen uw aandacht vestigen op een belangrijk punt: vanaf het moment dat u de onderdelen ophaalt, bent u er verantwoordelijk voor. Gooi ze dus niet zomaar weg; zorg ervoor dat je de nodige stappen onderneemt om ze veilig terug te bezorgen recycling.

Hij ontving tot 250€ door zeldzame metalen uit zijn DPF's en katalysatoren te recyclen !

Anti-vervuilingsapparaten met strenge regels voor het onderhoud en de vervanging van auto's is het niet verwonderlijk dat er zich een hele business ontwikkelt rond onderhoud en vervanging. De Krosfou op dit gebied is eenvoudig: of je nu een individu bent of een professioneel, wij bieden je hoogwaardige roestvrijstalen onderdelen rechtstreeks van de fabriek tegen zeer concurrerende prijzen scherpe prijzen. Onze producten zijn betrouwbaar, leveren hoge prestaties en voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen.

Vind het onderdeel dat je nodig hebt voor je voertuig met behulp van de registratiegegevens bovenaan deze pagina: we hebben voorraden voor meer dan 85% van de voertuigen die momenteel op de weg zijn in Europa.

Geplaatst op 05-10-2020 door 2020 0 493

Verwante artikelen

Hoe lang gaat een DPF of katalysator mee ?

De vraag over de levensduur van roetfilters en katalysatoren is gesteld... En veel hangt af van hoe je rijdt !

Is het verwijderen van de katalysator uit je auto een goed idee ?

Meer vermogen ✅ , minder storingen: het is verleidelijk om de katalysator te verwijderen/ontkatalyseren... Maar het...

Een roetfilter reinigen tijdens het rijden

Een verstopt DPF wordt volledig ineffectief. Om dit te voorkomen is er een eenvoudige methode: rijden ! Ontdek hoe je...

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken