PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

Alles wat je moet weten over het recyclen van het DPF en de katalysator

Deeltjesfilters zijn sinds het begin van de jaren 2000 op onze voertuigen gemonteerd en sinds 1993 voor katalysatoren. De recycling wordt nu overweldigd door het aantal onderdelen dat moet worden opgewerkt. Het opwerken en afvoeren van die onderdelen is een uitdaging, omdat er een soms langdurig en kostbaar industrieel proces aan te pas komt. Het is ook een uitdaging omdat terugwinning van edele metalen waaruit deze onderdelen bestaan, maakt deel uit van een circulaire economie. Terwijl professionals zeer bekend zijn met het DPF- en katalysatorrecyclingproces, zijn maar weinig particulieren zich ervan bewust dat ze deze onderdelen doorverkopen en een deel van de voordelen plukken. Tussen ecologische noodzaak, wettelijke verplichting en echte kansen, Krosfou geeft een gedetailleerd overzicht van een onderwerp dat te weinig ontwikkeld is om te begrijpen alles wat je moet weten over het recyclen van het DPF en de katalysator.

Recycling, een noodzaak

Een voertuig is nog steeds een zeer verontreinigende stof zelfs als het niet meer in omloop is: het wordt dan beschouwd als een ELV (Voertuig aan het einde van zijn levenscyclus). De meeste onderdelen zijn giftig en gevaarlijk. De tijd is voorbij (en gelukkig maar) dat mensen er geen probleem in zagen om hun oude auto in een sloot of op de bodem van een meer te gooien.

Niet-recyclebaar afval uit een auto (olieverversing, airconditioningvloeistoffen of explosieven uit airbags) moeten door professionals worden teruggewonnen, behandeld en verwijderd. Deze elementen zijn extreem vervuilend en zeer schadelijk voor de bodem als de nodige voorzorgsmaatregelen niet worden genomen.

Volgens het Franse agentschap voor ecologische transitie (ADEME) wordt tegenwoordig meer dan 90% van een voertuig gerecycled, terwijl volgens een Europese richtlijn 95% moet worden teruggewonnen. Als je bedenkt dat er elk jaar duizenden auto's worden afgedankt, is deze inspanning verre van zinloos.

DPF en katalysator recyclen : een wettelijke verplichting

Als particulier heb je de plicht om je gebruikte onderdelen en vloeistoffen op de juiste manier af te voeren, hoe beperkend dat ook lijkt. Dit betekent natuurlijk dat je eerst de nodige stappen hebt ondernomen om alle vloeistoffen afkomstig van de reparatie terug te winnen, zodat ze niet in de grond sijpelen.

Het DPF en de katalysator vormen geen uitzondering als het gaat om recycling. Als je vervangt deze onderdelen zelf, je moet ervoor zorgen dat ze op de juiste manier worden weggegooid.

Houd er rekening mee dat als je een particulier bent die afval dumpt of achterlaat, je een boete kunt krijgen van maximaal €1.500, en €3.000 in het geval van recidive. Als je een professional bent, kun je tot 2 jaar gevangenisstraf en een boete van €75.000 krijgen. Het is het risico dus niet waard. Je kunt kiezen voor wederverkoop van uw onderdelen tweedehands, zoals we hieronder zullen zien, of rapporteer ze gewoon aan het afvalcentrum in je gemeente.

>> Lees ook : De oorsprong van het DPF en de katalysator, het kennen en begrijpen van de wet.

Het DPF recyclen

Het deeltjesfilter recyclenIs niet zo wijdverspreid als die van de katalysator. Weinig bedrijven hebben deze activiteit ontwikkeld, die als minder winstgevend wordt beschouwd:een DPF bevat minder edele metalen dan een katalysator. De normen evolueren echter en recente DPF bevatten steeds meer edele metalen. Het recyclingproces voor DPF is identiek aan dat voor uw oude katalysator.

Houd er echter rekening mee dat Gebruikte DPF's hebben soms een tweede leven. Als je monteur je een Standaard uitwisseling, dit betekent dat het filter dat voor de reparatie wordt gebruikt een gereviseerd onderdeel is. De monoliet in het filter wordt in de fabriek vervangen zodat het onderdeel een nieuw leven kan krijgen. PSA is de bekendste fabrikant die dit doet voor zijn Peugeot- en Citroën-modellen. Daarom kunnen we je bij het vervangen van je DPF twee prijzen aanbieden, waarvan de hoogste overeenkomt met de prijs van het nieuwe onderdeel.

Websites met tweedehands auto-onderdelen bieden ook DPF te koop aan. Er wordt je een geweldige deal beloofd voor heel weinig geld - tot 50% minder dan de prijs van een nieuwe auto - dankzij wat vaak heel verleidelijke verkooppraatjes zijn. We raden je aan om uiterst voorzichtig te zijn met dergelijke beloften.

Sommige gewetenloze leveranciers bieden roetfilters van zeer slechte kwaliteit aan, waarbij de originele monoliet is vervangen door een ongeschikte monoliet. In sommige gevallen zijn de onderdelen gewoon gereinigd, waardoor de levensduur sterk wordt verkort en de motor voortijdig beschadigd kan raken. Bovendien, als het reinigen niet onder de juiste omstandigheden gebeurt, wordt de fijne laag van edelmetalen beschadigd en vervult deze zijn rol als filter niet meer. Je auto vervuilt dan evenveel als zonder filter.

Hij ontving tot 250€ door zeldzame metalen uit zijn DPF's en katalysatoren te recyclen !

Recycling van katalysatoren

De recycling katalysator is bijzonder goed ontwikkeld. De technologie wordt door veel bedrijven perfect beheerst. De monoliet - of honingraatstructuur van de katalysator bevat een aantal edelmetalen, waaronder rodium (ongeveer een gram per stuk), palladium of zelfs platina (tussen drie en zeven gram, afhankelijk van het model pot), waarvan sommige meer waard zijn dan goud. De monoliet wordt vermalen tot poeder en vervolgens verhit tot zeer hoge temperaturen om de zeldzame metalen te extraheren.

Deze zeldzame stoffen, die duur zijn om te produceren, kunnen dan opnieuw worden geïntegreerd in nieuwe katalysatoren, waardoor de druk op het milieu afneemt doordat er minder hoeft te worden gewonnen, met name in de platinamijnen in Zuid-Afrika, die al overbelast zijn.

Helaas kan deze circulaire, milieuverantwoorde benadering van recycling onverwachte neveneffecten hebben. Al meer dan 10 jaar constateren de autoriteiten een aanzienlijke toename van diefstal van katalysatoren. Criminelen hebben bedrijfsvoertuigen als prioriteit, omdat ze er gemakkelijk onderdoor kunnen glippen. Net genoeg tijd om boodschappen te doen en de misdaad is gepleegd. De politie stuit regelmatig op min of meer georganiseerde bendes en helaas hebben alle regio's van Frankrijk ermee te maken.

Dit is een van de redenen waarom, sinds begrotingswet 2011-900 van 29 juli 2011 (artikel 51) is het niet langer mogelijk om contant te betalen voor transacties met ferro - en non-ferrometalen, ongeacht het bedrag. Pas dus op voor gewetenloze kopers die je contant geld aanbieden in ruil voor je oude pot. Je kunt serieuze sancties tegemoet zien.

Diefstal, oplichting... Maak je geen zorgen, er is een goede manier ! Op internet kun je probleemloos specialisten vinden in opkoop en herverwerking van katalysatoren. Als je van plan bent om een NIEUWE DPF of katalysator te kopen, Krosfou bieden je tot €250 om je originele onderdeel terug te nemen. Het enige wat je hoeft te doen is het kenteken, het model of het onderdeelnummer dat je zoekt in te voeren, en je krijgt direct online antwoord op de productsheet. En als je van plan bent om je voertuig te verkopen aan een schroothandelaar, vergeet dan niet om de katalysator te demonteren en te verkopen aan een gespecialiseerd bedrijf.

Nu je weet hoe een DPF of katalysator wordt gerecycled, kun je zelf een van deze onderdelen vervangen Vind al onze nieuwe producten op onze website, KrosfouHeeft onderdelen voor bijna 90% van de voertuigen op de weg in Europa.

>> Lees ook : De katalysator reinigen tijdens het rijden



Geplaatst op 04-11-2020 door 2020 0 253

Verwante artikelen

Alles wat je moet weten over uitlaatdempers : hoe werken ze, hoe...

Het uitlaatsysteem bestaat uit een aantal belangrijke onderdelen, zoals de katalysator en mogelijk het roetfilter, en...

Je DPF / katalysator reinigen of vervangen: hoe vermijd je...

Reiniging vs. vervanging, de DPF en de katalysator zijn echte zaken. Moe van de verwarring ? Bang voor oplichting ?...

Hoe lang gaat een DPF of katalysator mee ?

De vraag over de levensduur van roetfilters en katalysatoren is gesteld... En veel hangt af van hoe je rijdt !

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken