
DPF en katalysator: waarom je het motorlampje NOOIT moet negeren
Het is nooit prettig, maar het is er en het is moeilijk om weg te kijken: uw motorlampje oplicht, knippert als een kerstboom of helemaal vastloopt. Wat de versie van het probleem ook is, je kop in het zand steken is geen goed idee. Wat betreft de DPF En katalysator, als je een probleem hebt met je motor, moet je rekening houden met het motorlampje, anders riskeer je het hele antivervuilingssysteem van de auto in gevaar te brengen of, erger nog, de motor zelf. Als je niet wilt dat het zover komt, lees je hier een heilzame blik op het beroemde waarschuwingslampje en de redenen waarom je kunt het niet negeren.
Controlelampje(s) motor ?
Elke kleur heeft een betekenis
Controlelampjes op het dashboard hebben allemaal een betekenis die wordt beschreven in de technische handleiding van het voertuig. Er wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen bedrijfsindicatoren (bijvoorbeeld voor indicatoren), die van neutralisatie (de airbag in het bijzonder) en tot slot waarschuwingslichten. Dit duidt op een afwijking die onmiddellijk moet worden aangepakt.
Een blauw of groen pictogram geeft de werking aan van de verlichting of opties die op je auto zijn gemonteerd. A amberkleurig licht dringt er bij u op aan voorzichtig te zijn en eventuele defecte punten te controleren. Bezoek rood licht is duidelijk synoniem met gevaar. Het kan een niet vastgemaakte veiligheidsgordel zijn of een verkeerd gesloten deur, of een probleem met de stuurinrichting of de temperatuur van de koelvloeistof. In dit geval impliceert een dergelijk signaal deHet voertuig komt tot stilstand en het gebruik van hulp.
Als algemene regel raden we sterk af om te rijden met een waarschuwingslampje aan. In het geval van het DPF en de katalysator is er geen direct gevaar als de motor normaal draait en het lampje met tussenpozen gaat branden. Maar als je auto tijdens het rijden vermogen verliest en het lampje knippert, neem dan onmiddellijk contact op met een monteur.
Het indicatorlampje voor de DPF
Een storing in het deeltjesfilter wordt aangegeven door de activering van een oranje pictogram dat een rechthoek met kleine puntjes voorstelt. Dit symbool is gebruikelijk bij veel modellen, zoals de Peugeot 308, de Citroën C4 of zelfs de Audi A3. Het geeft aan dat de DPF verstopt raakt en vervangen moet worden d'regeneratie Thuis. Zoals we al verschillende keren hebben geschreven, zorgen te veel ritten in de stad ervoor dat het DPF verstopt raakt met roet en fijne deeltjes die er niet af te branden waren. Daarom moet je reinig je DPF tijdens het rijden, dit duurt slechts enkele minuten. Als het waarschuwingslampje blijft branden, raden we je aan naar je gebruikelijke garage te gaan om uit te zoeken waarom de storing optreedt.
De katalysatorindicator
Een probleem op de katalysator is een van de vele oorzaken van Oplichten van de fap-indicator. Dit oranje pictogram in de vorm van een motor is nooit een voorbode van goed nieuws en mag nooit worden genegeerd.
Dit duidt op een storing in het brandstofinspuitsysteem of de systeem tegen vervuiling. De meeste gebruiksaanwijzingen zijn heel duidelijk: als het lampje constant brandt, moet je dringend het netwerk van het merk raadplegen; als het knippert, riskeer je de vernietiging van je katalysator. Je bent gewaarschuwd.
Het waarschuwingslampje voor de motor varieert van model tot model. Het motorsymbool gaat soms vergezeld van de woorden "CHECK" of het bericht "CHECK ENGINE".
Een paar herinneringen over het antivervuilingssysteem
Een falend antivervuilingssysteem automatisch niet door de technische keuring van je voertuig. Het maakt je ook de ongelukkige eigenaar van een vervuilend voertuig, ver boven de huidige toegestane normen.
Europese regelgeving stelt drempels emissiegrenswaarden voor personenauto's, bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. Deze zijn eURO-normen, die in de loop der jaren evolueren en na verloop van tijd steeds veeleisender worden.
Auto's zijn uitgerust met verschillende sensoren en sondes die het vervuilingscontrolesysteem voortdurend controleren en je waarschuwen als het niet goed werkt.
Onafhankelijke sensoren bewaken en regelen de werking van je katalysator of DPF. Ze bevinden zich op zeer specifieke plaatsen om twee belangrijke fasen te controleren, verbranding brandstof eneen naverbranding.
De sensoren die metingen verrichten vóór de verbranding zijn :
- de TDC-sensor ;
- de luchtdruksensor ;
- de koelvloeistoftemperatuursensor ;
- de lambdasonde Of zuurstofsonde.
De gecombineerde werking van deze elektronische elementen maakt het mogelijk om de hoeveelheden lucht en brandstof te berekenen die moeten worden ingespoten, evenals de motortemperatuur, om ervoor te zorgen dat de verbranding correct plaatsvindt. Als de verbranding optimaal is, zal de katalysator (voor benzinevoertuigen) of de DPF (voor diesels) in staat zijn om hun functie van het behandelen van vervuilende uitstoot correct uit te voeren.
Zuurstofsensoren na de katalysator (benzinemotoren) of drukverschilsensoren (dieselmotoren) worden gebruikt tijdens de fase na de verbranding. Ze controleren of de katalysator of de DPF de gassen correct heeft behandeld, om zo veel mogelijk te beperken het vrijkomen van fijne deeltjes in de atmosfeer.
>> Lees ook : De oorsprong van DPF en de katalysator
Is het DPF of de katalysator de directe schuldige ?
Het systeem voor verontreinigingsbeheersing van je voertuig is behoorlijk complex. Als het waarschuwingslampje voor de katalysator of het roetfilter wordt geactiveerd, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat ze direct schuldig zijn. Zelfs als ze vervangen moeten worden, zijn ze waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg.
Je sedan of stadsauto zit vol met sensoren die de lucht- en brandstofinspuiting meten. Als de gemeten debieten niet zijn wat ze zouden moeten zijn, gaan de waarschuwingslampjes branden. In zekere zin spelen de sensoren een preventieve rol.
De lijst kan lang zijn, maar hier zijn de dingen die ervoor kunnen zorgen dat het waarschuwingslampje gaat branden:
- storing injector ;
- een niet werkende lambdasonde ;
- overmatig olieverbruik;
- een vuile EGR-klep ;
- een kapotte luchtstroommeter ;
- een storing in de boordelektronica.
OBD-dozen (Diagnose aan boord) kan worden gebruikt om de foutcodes van je auto uit te lezen, zodat je weet waar je moet zoeken. Deze kastjes kosten tussen de €15 en €60, dus je hoeft niet te betalen voor een diagnose bij je dealer.
Het motorlampje negeren : desastreuze gevolgen voor uw voertuig
Wanneer de gebruikershandleiding waarschuwt voor het risico dat de katalysator kapot gaat, betekent dit eigenlijk dat je auto in brand kan vliegen. Stel je de vreselijke gevolgen voor jou en de mensen in je auto eens voor.
Zelfs als je niet tot dat uiterste gaat, riskeer je nog steeds een heleboel ongemakken. Bijvoorbeeld gestrand langs de kant van de weg (leuke manier om op vakantie te gaan !) of een heleboel reparaties, tot grote spijt van je portemonnee.
Als je de waarschuwingssignalen van je auto negeert, riskeer je permanente schade aan je DPF en je katalysator. Over het algemeen schakelt de boordcomputer bij een waarschuwing over op een lagere modus om motorschade te voorkomen. Wacht niet tot dat gebeurt en onderneem zo snel mogelijk de nodige actie.
Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?