PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

Een roetfilter reinigen tijdens het rijden

Een roetfilter reinigen tijdens het rijden

Elk jaar rijden de Fransen gemiddeld 13.000 kilometer. Dat is relatief weinig. Een groot deel van hen - misschien jij wel - gebruikt de auto in stedelijke gebieden. Daar is niets mis mee. Maar als je auto op diesel rijdt en een roetfilter heeft , wordt het risico op verstopping wel heel reëel. Gelukkig is er een eenvoudige manier om een roetfilter schoon te maken ! De oplossing is om je auto in een iets hogere versnelling te laten rijden. Hier zijn de instructies om de levensduur van je DPF te verlengen.

Hoe werkt een DPF ?

Een roetfilter werkt in twee fasen. Eerst filtert het fijne deeltjes en verzamelt ze. Deze deeltjes klonteren samen en vormen een dikke laag rond het filter, waardoor het uiteindelijk verstopt kan raken.

In een tweede fase verbrandt de regeneratiefase deze laag fijne deeltjes om ze te vernietigen. Op deze manier kan de DPF opnieuw fijne deeltjes verzamelen en nieuwe recyclingcycli starten. Voor regeneratie moet het voertuig echter heet genoeg zijn om bijna 600°C te bereiken in het roetfilter. Anders kunnen de DPF-regeneratiecycli niet starten. Verstopping is dan onvermijdelijk.

Hoe reinig je een DPF tijdens het rijden ?

Om het roetfilter te reinigen tijdens het rijden, moet je rijden. Logisch, zou je zeggen ! Ja, maar niet zomaar. De snelweg is ideaal voor deze oefening, maar eenvoudige wegen kunnen ook volstaan.

Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm. Het niveau van de motorwarmte is indirect gecorreleerd met dat van de DPF. Als je auto een automatische versnellingsbak heeft, schakel dan naar de handmatige modus door aan de versnellingen te trekken. Het is echter niet nodig om tot aan de toerenbegrenzer te gaan, want dat heeft geen zin. Rijd minstens 30 minuten in deze modus. Dit zal een regeneratiecyclus starten en je DPF reinigen.

Deze handeling moet regelmatig worden herhaald, idealiter eens in de twee weken. Of het nu gaat om een BMW roetfilter of een Peugeot DPF, de handeling blijft precies hetzelfde.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Niet vergeten !

Om ervoor te zorgen dat je roetfilter zo lang mogelijk meegaat, moet je deze DPF-regeneratiecycli regelmatig uitvoeren. Deze methode zal echter geen wonderen verrichten. Als het DPF voorgoed beschadigd is, moet het worden vervangen.

Vraag bij twijfel advies aan een autodealer of een autocentrum. Deze kunnen testen of het anti-vervuilingsmechanisme beschadigd is. Bovendien is het starten van een regeneratiecyclus vóór de technische keuring een goede manier om goede resultaten te garanderen vóór de antivervuilingsproef. Denk er de volgende keer aan !

Zie ook het artikel << Hoe maak je een roetfilter schoon tijdens het rijden ? >> op Krosfou NL.


Afbeeldingsbron:
Karolina Osinska / Auteur: duallogic / Licentie-ID: 9BKJGDFATV - elements.envato.com

Geplaatst op 17-03-2019 door 2019 0 578

Verwante artikelen

Hoeveel kost het om een DPF te vervangen ?

Een roetfilter vervangen kost geld... Maar welk budget moet je uittrekken voor het vervangen van het DPF ?

Hoe kan ik zien of het DPF van mijn auto versleten is ?

Er zijn verschillende manieren om ernstige slijtage van een roetfilter vast te stellen.

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken