
Een roetfilter reinigen tijdens het rijden
Elk jaar rijden de Fransen gemiddeld 13.000kilometer. Dat is relatief weinig. Een groot deel van hen - jij misschien ook - gebruikt hun voertuig in de stad. Daar is niets mis mee. Maar als je auto op diesel rijdt en een roetfilter heeft, is het risico op vervuiling heel reëel. Gelukkig is er een eenvoudige manier om een roetfilter schoon te maken! Eén oplossing : rij en schakel de versnellingen van je auto een beetje uit. Hier is een handleiding over hoe je de levensduur van het DPF kunt verlengen.
Hoe werkt een DPF ?
Een roetfilter werkt in twee fasen. In de eerste fase worden de fijne stofdeeltjes uitgefilterd en dus verzameld. Deze klonteren samen en vormen een dikke laag rond de filter, die uiteindelijk verstopt kan raken.
In een tweede stap, de regeneratiestap, wordt deze laag fijne stofdeeltjes verbrand om ze te vernietigen. Hierdoor kan het DPF weer fijne stofdeeltjes verzamelen en nieuwe recyclingcycli starten. Voor regeneratie moet het voertuig echter zeer heet zijn, zodat bijna 600 °C kan worden bereikt in het deeltjesfilter. Anders kunnen de regeneratiecycli van het DPF niet worden gestart. Na verloop van tijd zal dit onvermijdelijk leiden tot vervuiling. Vraag je je af hoe lang DPF-regeneratie duurt ? Dit roetvernietigingsproces wordt gemiddeld om de 2 tot 3 weken uitgevoerd en duurt slechts 3 tot 5 minuten. Tijdens het rijden voelt u geen echt verschil wanneer het proces wordt gestart, maar u zult merken dat het onmiddellijke brandstofverbruik tijdens het proces toeneemt en dat er rook uit uw uitlaat zichtbaar kan zijn.
Waarom wordt het DPF vuil ?
Het doel van de DPF is om de fijne stofdeeltjes op te vangen in een structuur die bedekt is met een dunne laag zeldzame metalen, de zogenaamde monoliet. Na verloop van tijd nemen deze deeltjes in volume toe en kunnen ze de honingraatstructuur verstoppen die deze monoliet in het deeltjesfilter vormt. Om dit tegen te gaan, worden de regeneratiecycli automatisch uitgevoerd zodra de motor een voldoende hoge temperatuur heeft bereikt, meestal rond 600°C. Een auto die voornamelijk korte afstanden aflegt in de stad zal echter niet de minimumtemperatuur bereiken die nodig is om een regeneratiecyclus te starten. Dit kan leiden tot geleidelijke vervuiling van het DPF. Het is vaak mogelijk om een regeneratiecyclus in de werkplaats te forceren, maar er gaat niets boven een reguliere, conventionele verwijdering.
Hoe kan ik herkennen dat het DPF verstopt is ?
Er zijn verschillende tekenen die erop kunnen wijzen dat het roetfilter van je auto vuil is. Hier zijn de meest representatieve symptomen. Het kunnen er allemaal of slechts enkele zijn :
-
Vermogensverlies : de motor heeft aan acceleratie en trekkracht ingeboet. In de praktijk is dit moeilijker te herkennen omdat het vrij geleidelijk optreedt ;
-
Brandend waarschuwingslampje uitlaat : dit is het meest voorkomende symptoom. Als het lampje gaat branden, is het belangrijk dat u uw auto laat nakijken bij een garage voor meer informatie ;
-
Afslaande modus : de motor stopt met het leveren van vermogen, schokt en loopt in de afslaande modus als gevolg van vervuiling ;
-
Overmatig brandstofverbruik : Het brandstofverbruik van je auto neemt aanzienlijk toe.
Hoe een DPF reinigen tijdens het rijden ?
Om de DPF te reinigen tijdens het rijden, moet je rijden. Logisch, zul je zeggen! Ja, maar niet zomaar. De snelweg is ideaal terrein voor deze oefening, maar ook eenvoudige wegen kunnen de klus klaren.
Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm. Dit komt omdat de temperatuur van het DPF indirect gerelateerd is aan de opwarming van de motor. Als je auto een automatische versnellingsbak heeft, schakel dan over naar de handmatige modus door de versnellingen toeren te laten maken. Je hoeft echter niet helemaal tot de begrenzer te gaan, want dat levert geen extra voordeel op. Rijd minstens 30 minuten op deze manier. Dit zal een regeneratiecyclus starten en je DPF reinigen. Additieven kunnen ook helpen bij de cyclus door de temperatuur die nodig is voor regeneratie iets te verlagen, waardoor de levensduur van het emissiecontrolesysteem wordt geoptimaliseerd.
Dit proces moet regelmatig worden herhaald, idealiter om de twee weken. Of het nu gaat om een BMW roetfilter of een Peugeot DPF, de werking is altijd hetzelfde. Om nog een stap verder te gaan, hebben we 10 onverslaanbare tips samengesteld om je te helpen de levensduur van je DPF te verlengen.
Wil je weten of je katalysator defect is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?
Vergeetdat niet!
Om je roetfilter zo lang mogelijk te houden, is het dus noodzakelijk om deze DPF-regeneratiecycli regelmatig uit te voeren. Deze methode zal echter geen wonderen verrichten. Als het DPF permanent beschadigd is, d.w.z. verstopt, moet het worden vervangen.
Bij twijfel moet je advies vragen aan een merkdealer of een autocentrum. Zij kunnen testen of het uitlaatgaszuiveringssysteem beschadigd is of niet.Overigens is het inlassen van een regeneratiecyclus voor de APK een goede manier om goede resultaten te behalen voor de emissietest -onthoud dit de volgende keer!
Lees ook het artikel << Hoe maak je een roetfilter schoon tijdens het rijden ? Krosfou >> op NL.
Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: duallogic / Licentienummer: 9BKJGDFATV - elements.envato.com