Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Kan ik het roetfilter van mijn auto verwijderen ?

Table of contents

Aan auto's hangt onvermijdelijk een prijskaartje. Om de vervuilende uitstoot te verminderen, hebben autofabrikanten apparaten bedacht die variëren in complexiteit... Maar ze zijn heel effectief ! Maar soms loopt de automaat vast... En de verleiding om de deeltjesfilter in plaats van te vervangen is geweldig. Maar hoe pak je het aan ? En vooral, is het legaal ?

Een DPF verwijderen is eenvoudig !

Tegenwoordig hebben een aantal bedrijven een manier gevonden om dit te omzeilen. Tegen betaling bieden ze aan om dit anti-vervuilingsmechanisme uit auto's te verwijderen. De operatie verloopt in twee stappen. De eerste is softwarematig. Hierbij wordt de ECU geherprogrammeerd zodat deze geen rekening meer houdt met het roetfilter. Het tweede deel betreft een directe ingreep in het uitlaatsysteem. Het DPF wordt losgekoppeld, geleegd en vervolgens opnieuw aan de lijn gelast. Op deze manier wordt het niet meer dan een eenvoudig kanaal voor de fijne deeltjes die in de geluiddempers ontsnappen voordat ze in het milieu terechtkomen. Maar visueel is de verwijdering van de DPF is niet meteen duidelijk en sommige mensen denken dat de operatie incognito wordt uitgevoerd. Maar hoe zit het met de legaliteit ?

De DPF afschaffen is illegaal !

Eind 2014 verbood artikel L. 318-3 van de Wegcode expliciet het "verwijderen van een voorziening voor verontreinigingsbeheersing". Dit kan leiden tot een boete van maximaal € 7.500. Dit roept de legitieme vraag op welke middelen beschikbaar zijn om te controleren of een voertuig is "ontdaan". De verscherping van de technische controles in mei 2018 heeft de controles op vervuiling sterk doen toenemen. Toch wordt het ontbreken van een operationeel roetfilter niet systematisch opgespoord. Voor 2019 is echter een strengere aanpak aangekondigd. Het doel is om strengere controles uit te voeren, bedoeld om het fenomeen van schuurplekken te beteugelen. Zal dit waterdicht zijn ? Dat is moeilijk te zeggen. De kans is groot dat het zal afhangen van het type voertuig en het onderhoud, want het doel van de overheid is duidelijk om het verwijderen van DPF en katalysatoren uit te bannen.

DPF verwijderen of vervangen ?

Het roetfilter verwijderen in plaats van vervangen lijkt de oplossing voor alle problemen. De ingreep is echter niet zonder risico en boetes zullen de komende jaren waarschijnlijk steeds systematischer worden. Bovendien vragen de meeste centra die deze service aanbieden hun klanten om afstand te doen van hun aansprakelijkheid. Zelfs als de kosten hoger zijn, raden we je aan om het DPF van je auto te vervangen in plaats van het te verwijderen. Wist je dat er eenvoudige manieren zijn om Verstopping voorkomen van dit systeem ? Tot slot roept het verwijderen van het deeltjesfilter echte ethische vragen op. Zodra de fijne deeltjes vrijkomen, ontsnappen ze vrij in de lucht en dringen ze gemakkelijk de longen binnen. Voor kwetsbare mensen (ouderen, kinderen, enz.) kunnen de gevolgen desastreus zijn.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Waarom het roetfilter verwijderen ?

Maar waarom ? Het DPF is niet ontworpen om je leven te ruïneren, maar om de vervuiling door je voertuig te verminderen. De Europese emissienormen worden steeds strenger. Ze dwingen autofabrikanten zichzelf technologisch te overtreffen om betrouwbare en effectieve antivervuilingssystemen aan te bieden.

De tegenstanders van roetfilters zien alleen de nadelen: minder responsieve voertuigen, hoger brandstofverbruik en vooral de exorbitante reparatiekosten in geval van pech. Maar waarom zouden we deze technologie niet temmen in plaats van ertegen te vechten ? Veel automobilisten weten vaak niet dat hun voertuig is uitgerust met een DPF en vooral niet waarvoor het echt dient. Het is dus onvermijdelijk dat ze niet weten hoe ze het moeten onderhouden.

Ja, je kunt je roetfilter onderhouden. De eerste stap is om niet te veel korte ritten in de stad te maken met een te laag motortoerental. Het risico op verstopping is groter wanneer de ritten te kort zijn, omdat de automatische regeneratiecyclus dan niet kan starten. Wacht niet tot je ziet dat je auto minder gaat presteren of je brandstofverbruik omhoog gaat. Neem het initiatief en  reinig je DPF zelf tijdens het rijden.

Je auto in twee fasen strippen ?

Voor de nieuwsgierigen (of koppigen) onder jullie, hier volgt hoe je te werk gaat. De eerste stap is om het DPF elektronisch te verwijderen. Om dit te doen, moet je de ECU herprogrammeren zodat deze geen rekening meer houdt met het roetfilter. Het regeneratiemechanisme wordt niet meer geactiveerd en natuurlijk gaat het DPF-waarschuwingslampje niet branden, zoals bij een storing of verstopping. Amateurmonteurs die de uitdaging aangaan, gebruiken (alleen of in combinatie) verschillende softwarepakketten: MPPS, Galleto, Ecusafe en Winols. Deze kunnen worden gebruikt om de initiële motorkaart uit te lezen en op te slaan en vervolgens een nieuwe in te spuiten. Prijzen beginnen bij €50. De grote vraag is: ben je in staat om je motorkaart correct te herschrijven ? Dat laten we aan jouw oordeel over.

Het tweede deel bestaat uit directe actie en het mechanisch verwijderen van de DPF. Het onderdeel wordt dan losgesoldeerd, leeggemaakt en opnieuw op de uitlaatleiding gesoldeerd. Op deze manier wordt het niet meer dan een eenvoudig kanaal voor de fijne deeltjes die in de geluiddempers ontsnappen, voordat ze in het milieu terechtkomen. Visueel moet gezegd worden dat de eliminatie van het DPF niet meteen duidelijk is. Denk echter niet dat het niet duidelijk is.

Het verwijderen van roetfilters uit een voertuig kan gevolgen hebben voor je autoverzekering. Door het roetfilter te verwijderen, overtreed je de wet en riskeer je een flinke boete. Bovendien kan het verwijderen van het roetfilter leiden tot het verlies van de fabrieksgarantie van je auto. Bij een ongeluk kan je autoverzekering Kan ook weigeren de schade te vergoeden als hij ontdekt dat het roetfilter is verwijderd. Het is dus essentieel om rekening te houden met deze gevolgen voordat je ervoor kiest om je voertuig te laten ontgassen.

Voor- en nadelen van het verwijderen van een deeltjesfilter

Misleidende voordelen

Het belangrijkste voordeel voor hardcore ontbladeraars is eenvoudiger onderhoud van de auto. De afwezigheid van een DPF elimineert automatisch het risico op verstopping. Het is ook niet langer nodig om je zorgen te maken over het regenereren van het filter of het controleren van het additiefniveau, voor voertuigen met een DPF met additieven. Als het DPF echter verstopt raakt, komt dat vaak doordat de eigenaar van het voertuig veel korte ritten in de stad maakt, iets waar dieselfanaten een hekel aan hebben. Het echte probleem ligt waarschijnlijk meer in de keuze van de motor dan in het systeem voor verontreinigingsbewaking zelf.

Nadelen die niet over het hoofd mogen worden gezien

Er zijn veel nadelen, waarvan de gevolgen voor je auto niet de minste zijn:

  • Motorstoring. Slecht uitgevoerd strippen en onjuist herprogrammeren van de motormapping kan je auto in groot gevaar brengen.
  • Een vogelvrije positie. Het verwijderen van de DPF is verboden en maakt je volledig illegaal.
  • Een dure operatie. Je kunt een boete krijgen en in beslag worden genomen als deze manipulatie wordt ontdekt.
  • Een gezakte technische keuring. Er zit niets anders op dan een DPF in uitstekende staat te laten ombouwen, zodat je voertuig weer gepresenteerd kan worden.
  • Verlies van fabrieksgarantie en verzekeringsdekking, bij een ongeval.

Een illegale operatie

 

Het DPF uit uw voertuig verwijderenIs een illegale operatie die je duur kan komen te staan. Artikel L. 318-3 van de Wegcode Sinds 2014 is het expliciet verboden om "een systeem voor verontreinigingsbeheersing te verwijderen". Als je je daar niet aan houdt, riskeer je een boete die kan oplopen tot €7.500. Tot die tijd waren er talloze forums die uitlegden hoe je het DPF kon verwijderen. De praktijk lijkt tegenwoordig minder in de mode te zijn, of in ieder geval veel discreter. Professionals die er vroeger hun brood mee verdienden, hebben hun activiteiten nu gericht op het reinigen van DPF. We zouden echter voorzichtig zijn met te zeggen dat strippen tot het verleden behoort.

Een eerste aanscherping van de technische controles vond plaats in 2018. De nieuwe regelgeving zorgde voor meer controles op vervuiling. Het ontbreken van een operationeel roetfilter werd echter niet systematisch gedetecteerd.De draai van de schroef in 2019 Helpt de situatie te veranderen. Door de controles op de opaciteit van uitlaatgassen op te voeren, wil de overheid duidelijk het gebruik van DPF en katalysatoren uitbannen.

 

Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: duallogic / Licentie-identificatie: SFV7HGCMAR - België elements.envato.com

Leave a comment