Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Lambdasonde , druksensor Alles wat je moet weten over je uitlaatsysteem

Table of contents

Lambdasonde, druksensor, zoveel termen met verschillende betekenissen, afhankelijk van je niveau van mechanische kennis. Eén ding is zeker: je auto zit nu vol met allerlei sondes en sensoren om dit te meten en dat af te stellen, met als doel minder te vervuilen en minder te verbruiken. Ze waarschuwen je ook voor defecten en de dringende noodzaak om een afspraak te maken met je garagist. De verwachtingen die we tegenwoordig van auto's hebben, kunnen dus niet zonder deze kleine apparaatjes, die in elke fase van het rijproces metingen verrichten en de bestuurder in realtime op de hoogte houden. Een lijst en beschrijving van elke sensor onder de motorkap zou lang en vervelend zijn. Vandaag zijn we geïnteresseerd in de sensoren in het uitlaatsysteem : de lambdasonde en de drukverschilsensor.

 

De lambdasonde

Hoe de lambdasonde werkt

De lambdasonde werd in 1976 ontwikkeld door Volvo en werd in 1993 verplicht met de introductie van de Euro 1-norm.

Hij staat ook bekend als zuurstofsensor en beoordeelt de samenstelling van de gassen die bij de verbranding van brandstof vrijkomen. De sensor bevindt zich tussen de motor en de katalysator en stuurt een signaal naar een computer die het lucht/brandstofmengsel aanpast. Dit is een mechanisch wonder dat slechts enkele ogenblikken duurt en wordt uitgevoerd zonder dat je het weet. Maar waarom precies ? Om minder te vervuilen en minder te verbruiken natuurlijk !

De nabijheid van de motor en de hoge temperaturen die daarbij vrijkomen zijn niet zonder gevolgen, want uiteindelijk beschadigen ze de lambdasonde. Die is dan niet meer in staat om betrouwbare informatie door te geven. Een verkeerd lucht/brandstofmengsel kan bijvoorbeeld het brandstofverbruik verhogen .

Tot slot moet worden opgemerkt dat de meest recente auto's, sinds de Euro 3-norm om precies te zijn, ook een zuurstofsensor hebben na de katalysator. Deze downstream sonde wordt gebruikt om te controleren of het uitlaatsysteem goed werkt en of het proces efficiënt is.

Hoe herken je een defecte lambdasonde ?

De symptomen van een lambdasonde die buiten werking is, zijn vergelijkbaar met die van een katalysator die kapot gaat :

  • vermogensverlies ;
  • onstabiel stationair draaien ;
  • verhoogd brandstofverbruik ;
  • dikke zwarte rook uit de uitlaat;
  • het waarschuwingslampje van de motor.

Afgezien van deze tekenen is het moeilijk om een defecte lambdasonde te ontdekken, tenzij je onder de auto gaat kijken ! Daarom raden we je aan om niet te aarzelen om hem te vervangen wanneer je je katalysator vervangt. Wees gerust, een lambdasonde gaat tussen de 120.000 en 150.000 km mee. Hij kan zelfs langer meegaan, afhankelijk van je rijstijl, de kwaliteit van de brandstof die je gebruikt en de algemene staat van je auto.

Wat zeker is, is dat een lambada-sensor die niet in orde is, de katalysator zal beschadigen. De schade en reparatiekosten zijn niet hetzelfde. We kunnen het niet genoeg benadrukken: negeer het motorlampje nooit !

De differentiële druksensor

Een sensor gekoppeld aan het DPF

Twee kamers, twee atmosferen. Na onze blik op de katalysator is hier het DPF. Twee omgevingen, misschien, maar het doel blijft hetzelfde: ervoor zorgen dat je voertuig zo weinig mogelijk vervuilt. Hier bekijken we de differentiële druksensor, ook bekend als de DPF-druksensor.

Dit kleine kastje bevat een elektronisch circuit en twee kleppen die worden gebruikt om de druk aan de inlaat van de DPF en vervolgens aan de uitlaat te meten. De verschildruksensor laat je weten of je roetfilter verstopt is. Als de ECU vaststelt dat de gassen niet goed door het DPF stromen, start hij een geforceerde regeneratie om het roet te verbranden dat het onderdeel verstopt.

Defecte sensor = DPF in gevaar

De drukverschilsensor staat garant voor de goede gezondheid van je DPF. Hij wordt regelmatig beschadigd door korte ritten in de stad. De DPF heeft hoge temperaturen nodig om de fijne deeltjes die er doorheen gaan te verbranden. Als de temperatuur niet goed is, hopen de deeltjes zich op in de monoliet en raken ze verstopt. Dan komt de sensor in actie om het DPF opdracht te geven de temperatuur te verhogen en zichzelf te reinigen.

Als je meer wilt weten over het DPF op je auto, verwijzen we je naar ons uitgebreide artikel over dit onderwerp. Je komt er alles te weten over hoe het werkt. Je zult dan begrijpen waarom het van vitaal belang is om al het mogelijke te doen om dit belangrijke onderdeel van het vervuilingscontrolesysteem te behouden.

In theorie gaat de druksensor net zo lang mee als een DPF. Net als bij de lambdasonde raden we je aan om deze te controleren en te vervangen wanneer je de DPF vervangt. Als het DPF-waarschuwingslampje je tot de orde roept, is deze sensor ook een van de eerste elementen die gecontroleerd moet worden, vóór het DPF zelf.

Je bent perfect in staat om deze sensor zelf te vervangen, op voorwaarde dat je een beetje tijd hebt (2 uur, als je wat mechanische ervaring hebt), het juiste gereedschap en een veilige werkomgeving, want je zult onder de auto moeten werken.

 

De lambdasonde en de verschildruksensor vormen slechts een fractie van alle apparaten die op je auto zijn gemonteerd. We hebben het hier alleen gehad over de apparaten die te maken hebben met het uitlaatsysteem en de juiste werking van de DPF en de katalysator. Ze hebben echter allemaal een zeer specifieke functie: de temperatuur van de verschillende vloeistoffen regelen, smering meten, helpen bij het rijden - en deze lijst is verre van volledig ! Het onderhoud ervan moet zeer serieus worden genomen, omdat ze dienen om storingen op te sporen en je te waarschuwen voor het slecht functioneren van een belangrijk onderdeel.

Categories: 2021

Leave a comment