Selecteer uw voertuig

Hoe kan ik zien of het DPF van mijn auto versleten is ?

Als je een tweedehands auto koopt, is het de moeite waard om uit te zoeken hoe versleten het roetfilter is. Gelukkig zijn er een aantal indicatoren die je kunnen helpen om ernstige slijtage op te sporen. Soms kan een regeneratiecyclus een DPF redden, maar dat is niet altijd het geval. In dat laatste geval is vervanging onvermijdelijk.

Waarschuwingssignalen van een verstopt DPF

Er zijn vijf waarschuwingssignalen dat het roetfilter van je auto versleten kan zijn:

- Een achteruitkijkcontrole op overmatige vervuiling, wat kan betekenen dat het roetfilter zijn werk niet meer goed doet en te weinig fijne deeltjes tegenhoudt ;
- Het waarschuwingslampje van het roetfilter gaat branden: dit duidt op een storing, maar niet noodzakelijk op een defect. U kunt het beste professioneel advies inwinnen voordat u een DPF-regeneratiecyclus uitvoert ;
- Motor in uitgeschakelde modus : het voertuig kan correct worden bestuurd, maar alleen bij een lagere snelheid. Dit kan leiden tot grote mechanische schade ;
- Vermogensverlies: meer of minder uitgesproken...;
- Schokken van de motor: schokkerig optrekken, onstabiel stationair draaien... Dit is echter niet uitsluitend het teken van een versleten DPF. Als je auto last heeft van een of meer van deze symptomen, kun je het beste advies vragen aan een garage. Soms volstaat een eenvoudige reiniging, maar dat is niet altijd het geval.

 

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Het roetfilter reinigen: onze tip

Na verloop van tijd slijt het roetfilter. Regeneratiecycli, bedoeld om de verzamelde fijne deeltjes te verbranden, zijn essentieel. Zonder deze cycli zou het DPF zeer snel verstopt raken. Het is dus belangrijk om af en toe lange ritten van minstens dertig minuten te maken, op de weg of de snelweg, om een cyclus te starten. In de meeste gevallen is dit voldoende om het waarschuwingslampje voor vervuiling uit te schakelen. Daarom zijn dieselvoertuigen ongeschikt voor gebruik in de stad, waar het DPF voortijdig verstopt raakt. Het is immers bij het starten en tijdens de eerste kilometer dat het maximum aantal fijne deeltjes wordt uitgestoten.

En alsof dat nog niet genoeg is...

Wanneer de regeneratiecycli van het DPF niet meer volstaan, is verstopping onvermijdelijk en dit kan leiden tot de permanente uitval van het roetfilter. Het is dus het beste om niet te lang te wachten en het advies van een monteur in te winnen. Hier volgen een paar tips voor het kiezen van je roetfilter. Er zijn veel verschillende types verkrijgbaar en niet alle goedkope DPF zijn hetzelfde. En voor de katalysator met fabrieksprijs : weet je hoe je slijtage kunt herkennen ? 

 

Afbeeldingsbron:
Karolina Osinska / Auteur: donut3771 / Licentie-ID: SKC4EX7BQF - elements.envato.com

Leave a comment