Selecteer uw voertuig

Alles wat je moet weten over het roetfilter met geïntegreerde monoblok-katalysator : eenvoudige installatie en optimale prestati

De meeste moderne auto's hebben twee bekende antivervuilingsapparaten: de katalysator en het roetfilter. Wanneer een van deze kapot gaat, moet het worden vervangen. Maar wist je dat er een bijzonder interessant alternatief bestaat dat zowel de katalysator als de DPF combineert ? Sterker nog, deze oplossing heeft alleen maar voordelen voor jou als professional en voor je klanten. Hier is alles wat je moet weten over roetfilters in combinatie met katalysatoren.

De opkomst van de DPF met katalysator in één unit

Om de impact van autorijden op het milieu te verminderen, werd besloten om de efficiëntie van onze auto's te verbeteren. Dit betekent dat de vervuilende stoffen die door de motor worden uitgestoten, onder controle moeten worden gehouden. Er zijn twee soorten apparatuur. De eerste is de katalysator, die in 1993 werd geïntroduceerd op auto's met een benzinemotor en een paar jaar later op dieselauto's. De roetfilter is ontworpen om de uitstoot van schadelijke stoffen door de motor te beperken. De roetfilter is ontworpen om fijne deeltjes te verwijderen door ze te roesten. De twee systemen vullen elkaar dus aan, vooral omdat ze dezelfde behoeften hebben. Om effectief te kunnen werken, hebben ze een hoge temperatuur nodig. Dit geldt met name voor de roetfilter, die zijn regeneratiecycli start bij 550°C. Dieselmotoren geproduceerd door de voormalige PSA-entiteit zijn erin geslaagd om de drempel tot 450°C te verlagen dankzij het gebruik van cerine, een bekend additief.

 

De integratie van de katalysator en het roetfilter in één enkele stalen behuizing biedt alleen maar voordelen, zowel op het vlak van assemblage als op het vlak van kosten. Tot de benchmarks in dit segment behoren de KF-8811, een bestseller met een onklopbare prijs-kwaliteitverhouding, en de KF-0921, ontworpen voor de Renault Master 2.3 dCi. Maar ondanks zijn grote aantrekkingskracht zijn veel professionals nog steeds niet vertrouwd met het DPF in combinatie met de katalysator...

Snel en eenvoudig te monteren

Het grootste voordeel van het roetfilter met katalysator is het installatiegemak. In plaats van twee apparaten op de uitlaatlijn is er nu nog maar één. De montage is nog eenvoudiger en sneller. Het is niet moeilijk om de handeling uit te voeren. Er wordt ook een montagekit meegeleverd. FAP's met geïntegreerde katalysator zijn verkrijgbaar voor alle voertuigen. Tot de populairste modellen behoren KF-8811 voor de Peugeot 3008 met een 1.6 Blue HDi-dieselmotor die 100, 115 of 120 pk produceert, en KF-0921 voor de Renault Master Diesel.

Omdat alles in dezelfde structuur zit, bespaar je demontagetijd: het enige wat je hoeft te doen is het originele roetfilter en de katalysator verwijderen en vervolgens het hele samenstel vervangen door het monobloc, dat op de originele bevestigingen rust. Bovendien is er geen risico meer op een lek tussen het DPF en de katalysator, wat een regelmatige bron is van terugkombezoeken voor uw klanten. U hebt er dus alles bij te winnen als u voor deze oplossing kiest. Natuurlijk rijst de vraag: hoe overtuigt u uw klanten om voor de monobloc te kiezen als de vervanging in eerste instantie alleen betrekking heeft op het DPF en niet noodzakelijkerwijs op de katalysator ?

Katalysator : vervanging vaak noodzakelijk

Tussen het vervangen van alleen een DPF (model KF-2511) en een volledige monobloc (KF-8811) is het prijsverschil erg klein. Het is vooral een kwestie van veiligheid. Wanneer een roetfilter zijn primaire functie niet meer vervult, bestaat altijd het risico dat de katalysator, die zich stroomopwaarts en dichter bij de motor bevindt, ook aan oververhitting heeft geleden. Dit vermindert de prestaties van de katalysator, wat op zijn beurt de prestaties van het nieuwe roetfilter kan verminderen. Kiezen voor een DPF met een geïntegreerde katalysator is daarom een echte veiligheidsvoorziening voor automobilisten. De afwezigheid van lekkage is een onmiskenbaar voordeel, net als de algemene temperatuurstijging van het systeem. Dit vergemakkelijkt het herhalen van regeneratiecycli en optimaliseert dus de algemene werking van het geheel.

Omdat de twee elementen in elkaar zijn gegoten, zijn er geen beperkingen aan de montage, ongeacht uw wensen. Hierdoor hoeven klanten niet meer terug te komen naar de werkplaats, terwijl de duurzaamheid van de voertuigen die ervan profiteren wordt vergroot.

De voordelen van de DPF - eenheid met geïntegreerde katalysator

• Verhoogde efficiëntie : het gebruik van een monoblok dat het roetfilter en de katalysator combineert, betekent dat er sneller een hoge temperatuur wordt bereikt. Hierdoor kan de DPF sneller regeneratiecycli starten, waardoor het risico op verstopping wordt vermeden. In een monoblok bevindt het DPF zich net na de katalysator, in dezelfde cilinder op de uitlaatlijn ;

• Lagere kosten : door het roetfilter en de katalysator in één unit te combineren, is de aankoopprijs lager. Het maakt de uitlaatlijn ook lichter, waardoor er minder slijtage optreedt. De aankoopprijs van een monobloc is over het algemeen lager dan wanneer de twee onderdelen afzonderlijk worden gekocht. Dit verlaagt ook de arbeidskosten ;

• Lange levensduur : wat een katalysator en een roetfilter voortijdig doet verslijten, zijn herhaalde korte ritten in de stad. Ze bereiken geen voldoende hoge temperatuur om de chemische omzettingen en regeneratiecycli uit te voeren. De combinatie van DPF en katalysator in één unit verhoogt hun gezamenlijke efficiëntie. Door het risico op verstopping te verminderen, gaat de monoblok waarschijnlijk langer mee ;

 

- Perfecte compatibiliteit: omdat ze op hetzelfde moment werden gebouwd, met onderdelen van dezelfde kwaliteit, en omdat ze zo compatibel mogelijk zijn, zijn de FAP + katalysator monoblokken zeer efficiënt. Het risico op luchtlekkage of lekkage van vervuilende stoffen tussen de twee units is dan ook zeer klein.

Hulp nodig met je roetfilter?

Raadpleeg onze experts om de staat van je dieselroetfilter te laten diagnosticeren

Test mijn katalysator Controleer mijn roetfilter

Een ideale oplossing voor de meeste voertuigen

Uw klanten een roetfilter met katalysator aanbieden is echt een goed idee! Als uw klanten een dieselauto hebben die compatibel is met een monoblok DPF met geïntegreerde katalysator, dan is het beter om voor deze oplossing te kiezen. Het is eenvoudig te monteren, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over een pijnlijk verlies van afdichting of technische installatie. Voor uw klanten is het de zekerheid van een efficiënt, effectief en duurzaam antivervuilingssysteem. Wie voornamelijk in de stad rijdt, zal gemakkelijker regeneratiecycli kunnen starten, wat de levensduur van het systeem zal verlengen.

Op Krosfou vind je een ruime keuze aan roetfilters met geïntegreerde katalysator, voor alle modellen auto's met dieselmotor. Elk filter wordt geleverd met een beschrijvingsblad, inclusief montage-instructies. Bovendien bieden we aan om oude roetfilters en katalysatoren te recyclen, zodat je kunt profiteren van een extra korting bij het kiezen van je apparatuur. Onze apparatuur wordt bovendien geleverd met een automatische garantie van 3 jaar en voldoet aan de nieuwste normen op het gebied van materiaalkwaliteit en veiligheid.

Profiteer van EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's !

 

Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: drazenphoto / Licentie-ID: GURX9A5WLN - elements.envato.com

Categories: 2023

Leave a comment