Geen producten
Prijzen zijn inclusief btw
U bent:
GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST
Elektrische auto's spelen een steeds belangrijkere rol in het Franse autopark. Dit brengt een aantal belangrijke innovaties met zich mee. Aan de andere kant zijn we getuige van een grondige mechanische revisie, omdat auto's met verbrandingsmotoren en elektrische auto's heel anders werken. Hier zijn een paar dingen die je moet weten over uitlaatsystemen.
Zoals je zult zien, is het uitlaatsysteem niet langer gewoon een middel om uitlaatgassen van de voorkant naar de achterkant van een voertuig te transporteren. Het is nu een op zichzelf staand mechanisch onderdeel geworden met een aantal componenten.
Eerst en vooral is het belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een auto met een verbrandingsmotor en een auto met een elektrische motor.
Bij verbrandingsmotoren wordt energie geproduceerd met behulp van thermische energie. Gewoonlijk wordt er loodvrije benzine of diesel ingespoten, samen met een luchtmengsel, om de motor in beweging te krijgen.
De vrijgekomen energie wordt vervolgens gebruikt om de aandrijfwielen van het voertuig aan te drijven. Als gevolg daarvan worden een aantal verontreinigende stoffen uitgestoten. Dit zijn gassen die stikstofoxiden of koolmonoxide kunnen bevatten, die vrijkomen via het uitlaatsysteem. Sinds het begin van de jaren negentig is men zich steeds meer bewust geworden van de vervuiling die auto's met verbrandingsmotoren veroorzaken.
Sindsdien zijn er verschillende apparaten bedacht om verontreinigende stoffen chemisch om te zetten in water en kooldioxide (CO2), zoals roetfilters en katalysatoren. De vervuiling is ook verminderd door motoren met turbo's kleiner te maken.
Bij elektrische auto's wordt de energie van de motor rechtstreeks uit de accu gehaald. Er is geen enkele giftige uitstoot. Deze auto's zijn echter niet helemaal neutraal voor de planeet. In feite is het productieproces zeer vervuilend. Om te beginnen is er de batterij, vaak lithium-ion, waarvoor lithium moet worden gewonnen en getransporteerd, wat voor aanzienlijke vervuiling zorgt.
Dan is er nog het probleem van het recyclen van de batterij en het produceren van de elektriciteit zelf. In Frankrijk wordt energie voornamelijk opgewekt uit hernieuwbare bronnen, en een aanzienlijk deel uit kernenergie. Dit helpt om de koolstofvoetafdruk te verkleinen, in tegenstelling tot andere landen waar kolencentrales soms nog in bedrijf zijn.
Elektrische auto's en auto's met verbrandingsmotoren werken dus anders. Ook de vervuiling die ze veroorzaken is niet hetzelfde. Auto's met benzine- of dieselmotoren vervuilen vooral wanneer ze rijden, terwijl elektrische auto's vooral vervuilen wanneer ze worden gemaakt en gerecycled.
De motoren van elektrische auto's stoten geen vervuilende stoffen uit. Bijgevolg is er geen behoefte aan een uitlaatsysteem, aangezien er geen gassen moeten worden afgevoerd. Daarom hebben elektrische auto's ook geen uitlaat. De krachtigste en sportiefste modellen hebben soms wel een diffuser aan de achterkant.
Dit is een element dat op het onderste deel van de achterbumper zit. Het doel van deze voorziening is om luchtstromen te laten circuleren, voor aerodynamische doeleinden. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, is de diffuser niet uniek voor auto's met verbrandingsmotoren.
Het ontwerp zelf van elektrische auto's betekent dat ze geen vervuiling uitstoten tijdens het rijden. Daarom voeren grote steden geleidelijk beperkingen in voor auto's met een verbrandingsmotor, ten gunste van elektrische modellen. Deze laatste stoten geen koolstofdioxide uit, wat een niet te stoppen impact heeft op de vervuiling. Mettertijd is de actieradius van elektrische auto's aanzienlijk toegenomen.
Elektrische auto's worden vaak gepromoot door autofabrikanten. Soms zijn ze zelfs de technologische etalage en een demonstratie van de expertise van het merk. Om het plaatje compleet te maken, is het geïnjecteerde vermogen soms erg hoog, dankzij het gebruik van een krachtige elektromotor.
Soms worden er meerdere motoren gebruikt. In het geval van de Tesla Model S Plaid zijn er bijvoorbeeld maar liefst drie verschillende motoren die 1.020 pk leveren aan alle vier de wielen.
Voor dezelfde hoeveelheid vermogen zal een elektrische auto onvermijdelijk zwaarder zijn, vanwege de massa van de batterij. De prestaties zijn echter over het algemeen beter. Elektrische auto's leveren, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren, onmiddellijk koppel zonder vermogensverlies. In bochten verlaagt de installatie van de elektrische batterij onder de vloerplaat het zwaartepunt. Dit verbetert de bochtensnelheid aanzienlijk. Elektrische auto's kunnen dus sportief zijn. Dit is zelfs steeds meer het geval met de opkomst van dynamische modellen zoals de Abarth 500e of de Cupra Born.
De koolstofvoetafdruk van elektrische auto's is niet helemaal neutraal. Bij de productie en recycling van de batterij komt veel kooldioxide vrij. Tijdens zijn levensduur compenseert de elektrische auto deze koolstofvoetafdruk. Accu's hebben een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. De werkelijke levensduur van de batterij hangt af van hoe het voertuig wordt gebruikt. Sommige modellen kunnen een batterij hebben die meer dan 10 jaar meegaat. De werkelijke vervuiling van een elektrische auto hangt dus af van een aantal parameters.
In de loop der jaren hebben autofabrikanten geprobeerd om de koolstofvoetafdruk van elektrische auto's te verminderen. Nieuwe batterijchemistries worden getest en in serie uitgerold. In het geval van de Stellantis - groep gebruikt de nieuwe 156 pk sterke elektrische motor een batterijtechnologie die voornamelijk uit nikkel bestaat.
Hierdoor worden de beperkingen van lithium-ion vermeden, en in het bijzonder het tekort dat regelmatig wordt benadrukt. Het onderwerp van de vervuiling door auto's is dus enorm en complex. Hoewel elektrische auto's vaak worden gezien als de oplossing van de toekomst, zijn ze niet zonder kritiek.
Bovenal zijn de huidige verbrandings- en hybride auto's minder vervuilend dan ooit. Motoren, katalysatoren en roetfilters spelen een belangrijke rol in deze milieuvriendelijkere aanpak.
Thermische en elektrische auto's hebben evenveel gemeen als verschillen ! De gebruikte technologie wordt steeds verder verfijnd en zal een belangrijke rol spelen in de toekomst van duurzame mobiliteit. De belangrijkste uitdagingen zijn het verder verminderen van de impact die wordt gegenereerd door de productie en recycling van batterijen en de productie van elektriciteit zelf.
Wat de uitlaatsystemen voor verbrandingsmotoren betreft, zal Euro 7 nieuwe normen opleggen die een nog grotere impact zullen hebben op de uitstoot van vervuilende stoffen. Tussen nu en de invoering zullen zowel autofabrikanten als fabrikanten van uitrustingen een aantal uitdagingen moeten aangaan. Het resultaat zal een lagere uitstoot van vervuilende stoffen zijn. Het verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren ligt echter nog steeds op tafel en zou in 2035 van kracht moeten worden. Wordt vervolgd...
Afbeeldingsbron:
Karolina Osinska / Auteur: RossHelen / Licentie-ID: JASKY92ZWN - elements.envato.com