Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Grondstofinflatie: impact op de auto-industrie en katalysatoren

Table of contents

Het is geen geheim dat de auto-industrie een ingewikkelde periode doormaakt. Verschillende tekorten en hoge inflatie hebben geleid tot fluctuerende verkopen. De impact van COVID is ook niet te verwaarlozen en leidt tot slappe periodes die grote gevolgen hebben gehad voor autofabrikanten.

De massale ontwikkeling van de elektrische auto lost bepaalde aspecten net zo goed op als het andere benadeelt, met één direct gevolg : de kwestie van de beschikbaarheid van lithium - ion. En hoe zit het met katalysatoren ?

 

Wordt de auto-industrie nog steeds geplaagd door crises ?

De geschiedenis van de auto - industrie is bijzonder complex. Ze is onderhevig aan crises en inflatie. Als een directe getuige past hij zich aan, of het nu gaat om energie, grootte of zelfs kleur.

Hoe welvarender een periode, hoe groter en kleurrijker de auto's! Maar achter deze oppervlakkige observatie gaat een iets wranger beeld schuil, dat automobilisten steeds meer kost.

De afgelopen jaren zijn er twee grote crises ontstaan. De eerste was het tekort aan halfcomponenten, dat alle elektronicafabrikanten trof. Onze auto's zitten er vol mee, dus de gevolgen waren desastreus. Sommige autodealers waren zelfs gedwongen om bepaalde apparatuur uit hun auto's te halen om op tijd te kunnen leveren.

Tegelijkertijd hebben het verbod op verbrandingsauto's in 2035 en de impact van de ecologische boete geleid tot een explosie van de vraag naar elektrische (en hybride) auto's. De vraag naar lithium-ion was exponentieel, waardoor de winningsnetwerken verzadigd raakten en de inflatie hoog opliep. En natuurlijk zijn er nog andere gevolgen, zoals de stijgende elektriciteitskosten, de toenemende schaarste aan arbeidskrachten en het probleem van het recyclen van batterijen.

Het is in deze zeer gecompliceerde context dat de auto-industrie evolueert en zichzelf opnieuw probeert uit te vinden, terwijl de kosten "redelijk" blijven voor de eindklanten. Maar het is in feite een hele sector die getroffen wordt door de inflatie van grondstoffen.

 

De kosten van reserveonderdelen stijgen sterk

Als je auto last heeft van een verstopte DPF, ben je waarschijnlijk op zoek naar nieuw materiaal. Dit geldt voor banden, schokdempers en zelfs riemen.

Het is een feit: de hele autosector is in de greep van een grote inflatie. De inflatie varieert afhankelijk van de kosten van metalen.

De afgelopen weken zijn de metaalprijzen aanzienlijk gedaald. Koper, aluminium, zink en lood zijn allemaal sterk gedaald. Deze schommelingen zijn echter moeilijk voelbaar in de prijs van eindproducten. Als gevolg daarvan hebben deze laatste de neiging om te stijgen, in hetzelfde tempo als de elektriciteitsrekeningen.

Volgens UFC Que Choisir zal de prijs van auto-onderdelen in 2022 met 12,69% stijgen. Nu de inflatie is gestegen, is het helaas waarschijnlijk dat deze stijging zich dit jaar zal voortzetten. Je kunt het zelfs voelen als je naar de garage gaat.

 

Welke gevolgen heeft dit voor de auto - industrie ?

De inflatie heeft vooral gevolgen voor de aanschaf van een nieuwe auto. De prijzen zijn in alle segmenten sterk gestegen, waardoor automobilisten hun verwachtingen naar beneden bijstellen of kiezen voor een kleinere auto of een lager uitrustingsniveau.

Aan de kant van de autofabrikanten wordt de vernieuwing van bepaalde modellen soms uitgesteld en worden assortimenten vereenvoudigd. Zo is de nieuwe Peugeot 3008 verkrijgbaar in slechts twee uitrustingsniveaus, tegenover zes voorheen in de catalogus. Deze vereenvoudiging van het gamma verlaagt de ontwikkelingskosten en standaardiseert het aanbod.

Op dezelfde manier zijn de onderhandelingsmarges erg klein geworden, zo niet onbestaande.

Dit komt ten goede aan erkende dealers, maar ook aan de ontwikkeling van leasing. Leasen betekent dat je een vast maandelijks bedrag betaalt voor het gebruik van een nieuwe auto, voor een bepaalde periode en een bepaald aantal kilometers. Je leaset je auto dus gewoon en terugkoop is alleen mogelijk onder de LOA-formule. Daar komt nog bij dat de verkoopvolumes dalen, wat zelfs problemen kan veroorzaken voor het distributienetwerk.

Uiteindelijk bevindt de hele autosector zich in een complexe situatie. Aan de ene kant moeten de kosten omlaag en aan de andere kant zijn er enorme investeringen nodig om aan de milieunormen, met name Euro 7, te voldoen.

 

Hoe zit het met katalysatoren ?

Net als alle auto-onderdelen lijken katalysatoren aan inflatie onderhevig te zijn, hoewel dit minder lijkt te zijn dan bij andere onderdelen. De reden hiervoor is dat deze antivervuilingsapparatuur voornamelijk is gemaakt van metaal en andere edelmetalen, die iets minder gevoelig zijn voor inflatie. De bijkomende kosten stijgen echter en fabrikanten hebben geen andere keuze dan dit door te berekenen in de uiteindelijke verkoopprijs van de apparatuur.

Daarom is het meer dan ooit essentieel om een kwaliteitskatalysator te kiezen. En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn het niet altijd de duurste producten die het meest duurzaam en efficiënt zijn..

 

Wat is de volgende stap ?

Hoewel de huidige situatie niet noodzakelijk glorieus is, kan het verleidelijk zijn om vooruit te kijken naar de toekomst. En dat is waar de dingen nogal ingewikkeld worden.

Wat halfcomponenten betreft, beginnen er overal ter wereld nieuwe fabrieken te verrijzen. Het kan even duren voordat ze zichzelf hebben geperfectioneerd, winstgevend zijn geworden en in staat zijn tot massaproductie. Maar dit zal ongetwijfeld een aanzienlijk (en dit keer positief) effect hebben op de kosten van elektronische producten.

Wat lithium-ion betreft, is het moeilijk om dat met zekerheid te zeggen. De grondstoffen zijn er in overvloed, maar de winning is complex, duur en vervuilend. De aanzienlijke toename van de vraag naar elektrische voertuigen zou de vraag snel kunnen verzadigen.

Autofabrikanten proberen de curve voor te zijn door zich te richten op andere zeldzame metalen, maar dit blijft een minderheidsaanpak. Al met al evolueert de sector erg snel en blijkt hij erg gevoelig te zijn voor verschillende crisissen, die zo snel evolueren dat het nog steeds moeilijk is om ze in te schatten en te voorspellen.

 

Conclusie

De inflatie van de grondstofprijzen heeft ernstige gevolgen voor de hele auto-industrie. De impact is zeer reëel en weegt steeds zwaarder op het huishoudbudget.

Helaas ontbreekt het ons aan visie voor de toekomst. Hoewel er interessante alternatieven worden ontwikkeld, maakt de ingewikkelde context het moeilijk om voorspellingen te doen. Op korte termijn hoeven we dus geen daling van de prijzen van reserveonderdelen of auto's in het algemeen te verwachten.

De inflatie zal in 2024 aanhouden, maar waarschijnlijk in mindere mate dan in 2023.

Hoewel echte, tastbare gegevens moeilijk te verkrijgen zijn, lijkt het erop dat er oplossingen in opkomst zijn, zowel voor semi-onderdelen als voor lithium. En dat is goed nieuws, want het zou kunnen helpen om het momentum op het gebied van autoverkopen vast te houden.

En we weten allemaal hoe essentieel deze factor is. Het stelt fabrikanten in staat om te blijven investeren en mogelijk schaalvoordelen te behalen. De tijd zal leren of onze voorspellingen juist zijn !

 

Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: NomadSoul1 / Licentie-identificatiecode: 3DP6ETBUF7 - elements.envato.com

 

Categories: 2023

Leave a comment