
DPF en katalysator: hoe problemen voorkomen door preventief onderhoud
Onze auto's vervuilen steeds minder en dat is goed voor de planeet. Maar er zit een iets minder leuke kant aan de medaille: het verhoogt het risico op pech.
Ja, moderne auto's zijn uitgerust met apparatuur om vervuiling tegen te gaan. Deeltjesfilters recupereren vervuilende stoffen en verbranden ze vervolgens.Katalysatoren gebruiken chemische transformaties om de meest schadelijke vervuilende stoffen te neutraliseren tot kooldioxide. Om pech te voorkomen zijn er eenvoudige manieren om ervoor te zorgen dat je auto op de lange termijn goed blijft werken.
Een algemene regel : rijden !
Om problemen met het DPF van je auto en een verstopte katalysator te voorkomen, is het van vitaal belang om regelmatig te rijden. Het roetfilter moet regelmatig geregenereerd worden om vervuilende deeltjes te verwijderen en verstopping te voorkomen. Anders klonteren de deeltjes samen tot ze volledig verstopt zijn. Als dit gebeurt, verslikt je motor zich geleidelijk en gaat je katalysator kapot !
Om te begrijpen hoe belangrijk het is om regelmatig en over voldoende lange afstanden te rijden, moet je begrijpen hoe een roetfilter werkt. Om een regeneratiecyclus uit te voeren ( waardoor de deeltjes worden vernietigd ), moet een bepaalde temperatuur worden bereikt in de uitlaatleiding. Het grootste deel van deze warmte is afkomstig van de motor. Om dit optimaal te doen, moet je minstens één keer per maand een voldoende lange wegrit van ongeveer 30 minuten maken... En met een bepaald motortoerental rijden!
Actieve regeneratie kan ook worden uitgevoerd in een autocentrum, maar dit kan extra kosten met zich meebrengen. De HDI-dieselmotoren van Peugeot, Citroën en DS Automobiles gebruiken cerine, een additief dat de temperatuur waarbij deeltjes worden verbrand met ruim honderd graden verlaagt. Het is echter belangrijk om te onthouden dat deze middelen tegen vervuiling betekenen dat je lang genoeg moet rijden... Daarom is het voor stedelingen zeer af te raden om voor een dieselauto te kiezen.
Moderne benzinemotoren maken ook gebruik van een roetfiltersysteem, bekend als GPF. Maar deze zijn niet onderhevig aan verstopping. Een auto met benzinemotor kan daarom veel gemakkelijker korte stadsritten aan. Zoals je ziet, is autorijden de beste remedie om problemen met katalysatoren of roetfilters te voorkomen.
Houd de gezondheid van je auto in de gaten
Het is belangrijk om je auto goed te onderhouden. Dit betekent natuurlijk een jaarlijkse onderhoudsbeurt, inclusief olie verversen en een algemene controle.
Je moet ook alert zijn op bepaalde symptomen die kunnen wijzen op het begin van een probleem met je roetfilter en /of katalysator. Denk hierbij aan vaker afslaan, vermogensverlies, abnormale geluiden of een hoger brandstofverbruik.
Naarmate onze auto's technologisch steeds geavanceerder worden, kan het ook het falen van een sensor zijn die op middellange en lange termijn ernstigere gevolgen heeft. Een versleten lambdasonde moet bijvoorbeeld snel worden vervangen.
Door je auto goed te onderhouden, kun je de kans op storingen aanzienlijk verkleinen. Beter nog, je kunt een eventuele panne anticiperen.
Een andere waardevolle aanwijzing is het bestuderen van je technische inspectierapporten, met name de vervuilingsmetingen. Als je merkt dat de grenswaarden naderen, is het een goed idee om je auto te laten controleren.
Door deze controles van tevoren uit te voeren, kun je eventuele problemen die na verloop van tijd kunnen verergeren, snel opsporen. Beter nog, het kan voorkomen dat je een antivervuilingsapparaat zoals de katalysator of zelfs het roetfilter moet vervangen.
Het roetfilter en de katalysator reinigen
Het is ook mogelijk om het DPF te reinigen door middel van geforceerde regeneratie. Deze kunnen worden uitgevoerd bij de merkdealer. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing, bedoeld om onverbrande vervuilende deeltjes te verwijderen. Het is een goed idee om er een gewoonte van te maken meer lange ritten te maken, zodat de cycli op natuurlijke wijze worden geactiveerd wanneer de auto voldoende warm is.
Wat katalysatoren betreft, is de ideale oplossing om ze te demonteren, maar dit is een vervelende en beperkende operatie die apparatuur en expertise vereist. Of het nu gaat om een DPF of een katalysator, de eenvoudigste oplossing is nog steeds het gebruik van additieven. Er is een groot aantal daarvan op de markt, die allemaal helpen om de levensduur van de DPF te verlengen.
Deze additieven worden tegelijk met het tanken toegevoegd. Dit kan een tijdelijk positief effect hebben... Maar vergeet niet dat de beste remedie is om lang genoeg op de weg te rijden en een motortoerental van minstens 3.000 tpm aan te houden.
Weet hoe je " verontrustende " symptomen moet analyseren
Het is echter goed om te onthouden dat katalysatoren en roetfilters na verloop van tijd slijten en hun capaciteit verliezen. Soms moeten ze worden vervangen, meestal na 120.000 tot 150.000 kilometer. Deze gemiddelde cijfers moeten echter gerelativeerd worden, want ze zijn enorm afhankelijk van je rijstijl en de oorspronkelijke kwaliteit van de uitrusting.
Als je auto minder goed loopt, als hij minder prettig rijdt, als de motor " aarzelender " lijkt en als het brandstofverbruik stijgt, is het tijd om je auto te laten nakijken. En soms is een simpele schoonmaakbeurt niet genoeg. Wacht dus niet tot het laatste moment, anders loop je het risico dat andere randapparatuur van je auto beschadigd raakt.
Het vervangen van een roetfilter of katalysator is een ingreep waarvan de kosten aanzienlijk kunnen variëren. Allereerst moet je weten dat de prijs niet altijd correleert met de kwaliteit... En bovendien is het vaak het arbeidsloon dat de kosten verhoogt.
Voor het vervangen van deze apparatuur moet de auto immers worden opgetild, een deel van het uitlaatsysteem worden gedemonteerd, ingevet, weer in elkaar gezet en vervolgens getest. Dit alles kost tijd en vaardigheid. Maar ook al kan de rekening soms oplopen tot vier cijfers, het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je auto nog jaren goed blijft werken.
Het laatste woord
Als een probleem op tijd wordt aangepakt, is het altijd gemakkelijker op te lossen. Deze algemene waarheid geldt ook voor katalysatoren en roetfilters. Door je apparatuur regelmatig te onderhouden, kun je de kans op storingen aanzienlijk verkleinen, ook al is niemand immuun voor spontane defecten.
Maar ook hier geldt dat de beste manier om pech te voorkomen is om zoveel mogelijk met je auto te rijden, over voldoende lange afstanden. Deze behandeling beperkt slijtage door het regelmatig en effectief verwijderen van fijne deeltjes. Het resultaat is dat de motor van je auto er op de lange termijn beter voor zal zijn.
Als een roetfilter goed wordt onderhouden, kan hij meer dan 200.000 kilometer meegaan. Dus aarzel niet als de kans zich voordoet : ga de weg op !
Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: grafvision / Licentie-ID: ZDTVJKS5W3 - elements.envato.com