
DPF en katalysator : essentiële punten om te controleren voor montage
Heeft een klant je gevraagd om het roetfilter of de katalysator van zijn auto te vervangen ? Dit is een relatief veel voorkomende en noodzakelijke handeling wanneer een antivervuilingsapparaat de geest geeft. Om ervoor te zorgen dat de vervanging van de katalysator of het roetfilter zo soepel mogelijk verloopt, hebben we een aantal essentiële controles opgesteld die moeten worden uitgevoerd voordat nieuwe apparatuur wordt gemonteerd.
De bron van de storing identificeren
Om te beginnen raden we je aan om de bron van de storing aan de katalysator of het roetfilter te begrijpen. In het geval van DPF is verstopping vaak de oorzaak van de storing.
In het geval van katalysatoren kan het soms een kwestie zijn van het keramiek dat afbreekt als gevolg van herhaalde thermische schokken. Het is een feit: veel automobilisten kiezen voor voertuigen die voornamelijk in de stad op diesel rijden. Het resultaat is een snelle verstopping, waardoor het nodig kan zijn om de DPF te vervangen.
Voordat de operatie wordt uitgevoerd, moet de oorzaak van de storing worden opgespoord om te voorkomen dat deze zich herhaalt. Vaak kan een onderdeel in de uitlaatleiding problemen veroorzaken met het DPF of de katalysator.
Terwijl de symptomen van een versleten katalysator of DPF (verhoogd brandstofverbruik, verslechterde modus, vermogensverlies, enz.) vrij eenvoudig zijn vast te stellen, is de oorzaak van de storing soms moeilijker te achterhalen... Maar dit is de cruciale fase die moet worden doorlopen voordat een nieuw antivervuilingssysteem in de voertuigen van uw klanten wordt gemonteerd.
De testfasen
Zoals we weten, zijn uitlaatgassen zeer schadelijk. Daarom moeten ze optimaal kunnen circuleren om het gehalte aan vervuilende stoffen te verminderen en ze om te zetten in kooldioxide (CO2). Laten we eens kijken naar de verschillende elementen die moeten worden gecontroleerd voordat een nieuwe DPF of katalysator op voertuigen van klanten wordt gemonteerd.
- Drukverschilsensoren : deze detecteren een drukverschil tussen de inlaat en de uitlaat van het DPF. Zonder deze sensoren zou de regeneratie niet optimaal zijn en tot snelle verstoppingen kunnen leiden. Het is essentieel om deze sensoren te controleren en indien nodig te vervangen;
- Temperatuursensoren : deze meten de temperatuur van de uitlaatgassen om eventuele verzadiging van de DPF te detecteren. Ze activeren indien nodig ook regeneratiecycli ;
- De EGR-klep : deze recirculeert uitlaatgassen en beperkt zo de NOx-uitstoot. Het is essentieel dat deze goed werkt, anders slijt de nieuwe DPF voortijdig;
- Injectoren : worden vaak over het hoofd gezien, maar injectoren zijn essentieel voor de soepele werking van een motor. Ze zorgen voor een goede verbranding en kunnen de uitstoot van vervuilende stoffen beperken. Een controle van de injectoren is daarom essentieel voordat een katalysator of roetfilter wordt vervangen ;
- Gloeibougies : net als injectoren helpen gloeibougies de vervuiling te verminderen die wordt uitgestoten wanneer dieselauto's starten. Controleer of ze in goede staat zijn voordat u met het werk begint. Zonder gloeibougies kan het DPF sneller verstopt raken, wat de levensduur van de nieuwe apparatuur verkort ;
- De motorthermostaat : om de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen, moet je er ook voor zorgen dat de thermostaat goed werkt. Deze regelt de motortemperatuur door de injectie van koelvloeistof aan te passen ;
- De actuator van de kleppen van het inlaatspruitstuk: soms vergeten, maar deze actuator regelt de hoeveelheid schone lucht die in de motor wordt geïnjecteerd. Hij heeft dus een grote invloed op de uitstoot van vervuilende stoffen. Daarom moet hij regelmatig worden gecontroleerd en voordat een katalysator of roetfilter wordt vervangen ;
- De inlaatpijp : een verstopte inlaat beperkt de luchtstroom, waardoor de stoichiometrische verhouding uit balans kan raken, de uitstoot van verontreinigende stoffen toeneemt en de nieuwe DPF sneller vervuilt;
- De katalysator stroomopwaarts : als je de DPF vervangt, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om te controleren of de katalysator in goede staat is. Veel mensen raden aan om beide onderdelen tegelijk te vervangen. Als het een monoblok is, wordt het zelfs aanbevolen ;
- Motorolie : een recente motorolie zal verstopping helpen voorkomen. U moet uw klanten daarom sterk aanraden om hun motorolie zo snel mogelijk te verversen als de aanbevolen intervallen zijn overschreden ;
- Het DPF-additiefsysteem : als de auto van uw klant een additief gebruikt dat de temperatuur verlaagt waarbij regeneratiecycli worden geactiveerd. In het geval van de voormalige PSA-entiteit is dit cerine. Dit additief moet ook worden gecontroleerd op de juiste vulling.
Vervelende maar noodzakelijke stappen
Deze controles zijn natuurlijk tijdrovend, maar ze zijn essentieel. Een succesvolle installatie van een roetfilter of katalysator is in de eerste plaats het resultaat van een zorgvuldige controle, waardoor uw klanten verzekerd zijn van een installatie van hoge kwaliteit die lang meegaat.
Wat de montage zelf betreft, mag u niet vergeten om de accu los te koppelen, de verschillende sensoren voorzichtig te verwijderen en ervoor te zorgen dat het uitlaatsysteem perfect is afgedicht. Als dit uw eerste DPF-vervanging is, vergeet dan niet om een diagnoseset te gebruiken om de vervanging aan te geven. Anders is de kans op storingen groot.
Het is ook raadzaam om de tijd te nemen om klanten te informeren over de basiswerking van een roetfilter en de noodzaak om lang genoeg te rijden om regeneratiecycli te starten. Een correct gebruik van een dieselmotor vermindert de slijtage van een roetfilter aanzienlijk.
Soms kan het probleem van vervanging sommige automobilisten ook afschrikken. Het is waar dat dit een grote uitgave is, al was het alleen maar voor het arbeidsloon. Als andere onderdelen in de nabije toekomst moeten worden vervangen, kan het de moeite waard zijn om te profiteren van de demontage/montage van het nieuwe systeem om te voorkomen dat het later weer moet worden gemonteerd.
Dingen om te onthouden
Voordat je een nieuw antivervuilingssysteem monteert, moet je het beschadigde onderdeel grondig onderzoeken. Je moet de tijd nemen om de oorzaak van het defect te begrijpen om te voorkomen dat het zich herhaalt.
Een defect hulpstuk kan het roetfilter voortijdig hebben beschadigd. Als het probleem niet wordt opgelost, kan het nieuwe roetfilter voortijdig beschadigd raken.
Het is dus het beste om ontstekingsproblemen, sensorstoringen of zelfs olielekkage in het uitlaatsysteem te voorkomen. Uw klanten zullen u dankbaar zijn voor het opsporen van de fout en het voorkomen ervan.
Tot slot worden Krosfou roetfilters en katalysatoren geleverd met installatie-instructies. We raden u aan deze te raadplegen voor eventuele bijzonderheden met betrekking tot de nieuwe apparatuur. De installatiehandleiding behandelt ook de verschillende praktische aspecten waarmee u rekening moet houden.
U bent nu klaar om de roetfilters op de voertuigen van uw klanten te vervangen. Dit type handeling zal steeds meer voorkomen, aangezien alle auto's met dieselmotor er sinds 2011 mee uitgerust zijn. We raden u dus aan om de juiste gewoonten aan te nemen voor kwaliteitsinterventies die uw klanten zullen plezieren.
Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: ADDICTIVE_STOCK / Licentie-ID: EZMFT5BCV9 - elements.envato.com