
Kan ik een roetfilter zelf vervangen ?
Het oordeel is geveld: het roetfilter van je auto is definitief defect. Dan rijst de vraag: waar vind je een kwalitatief DPF voor een goede prijs ? Dan rijst een tweede vraag: is het mogelijk om het DPF zelf te vervangen om kosten te besparen ? In dit korte artikel bekijken we wat erbij komt kijken, welke apparatuur er nodig is en vooral: is het een ingewikkelde operatie ?
Een DPF vervangen: wat houdt het in ?
De DPF van een auto bevindt zich op de uitlaatlijn. Hij bevindt zich meestal tussen de katalysator (of katalysator) en de tussendemper. Als het voertuig een AdBlue-injectiesysteem heeft, bevindt het roetfilter zich net daarvoor. Het heeft de vorm van een cilinder die in de leiding is opgenomen. De operatie verloopt in verschillende stappen. De eerste stap bestaat uit het losmaken van de klemmen voor en na het DPF. Het is raadzaam om een ontvetter/afbijtmiddel zoals WD-40 te gebruiken om de schroefdraad niet te beschadigen. Verwijder de DPF voorzichtig en let daarbij op de plaats van de verschillende schroeven, de positie van de sensoren (indien aanwezig) en de slangen. Als je het niet zeker weet, kun je bij elke stap foto's maken.
Het nieuwe roetfilter is nu klaar om gemonteerd te worden. Voordat je dit doet, moet je de afdichtingen vervangen om een goede afdichting te garanderen. Plaats het DPF en vervang de klemmen, sondes en slangen. Vergeet niet de hitteschilden weer aan te brengen als je auto die heeft. Het is niet onmogelijk om dit uit te voeren, maar je moet wel redelijk handig en nauwgezet zijn. Het is ook sterk aan te raden om een brug of put te hebben voor een veilige toegang onder je auto. Indien nodig kunnen steunbalken de klus klaren, maar we raden je aan om nooit onder een auto te gaan die gewoon van een krik is getild.
Zodra de vervanging is voltooid, gaat er een waarschuwingslampje voor de motor branden. In feite moet je een diagnosekit gebruiken om het nieuwe DPF goed te laten werken. Hoewel er mobiele toepassingen zijn die verbinding maken met de boordcomputer, is het raadzaam om apparatuur van professionele kwaliteit te gebruiken. Voordat je mechanische werkzaamheden uitvoert, kun je het beste iemand zoeken die het computersysteem van de auto kan updaten om rekening te houden met het nieuwe roetfilter.
Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?
Ga naar een professional
Voor een professional, die beschikt over alle apparatuur die nodig is om een DPF te vervangen, is de operatie zowel snel als eenvoudig. En de kosten zijn relatief redelijk. Gemiddeld moet je rekenen op een prijs tussen €80 en €300 voor het vervangen van de apparatuur, exclusief de kosten van het roetfilter zelf. Voor auto's die nog onder de fabrieksgarantie vallen, raden we je sterk aan om de operatie uit te laten voeren bij een dealer of erkende garage.
Tot slot, als je je DPF zelf wilt vervangen, moet je over de juiste apparatuur beschikken om dit veilig te doen. Als je dit niet hebt, is het inschakelen van een professional nog steeds de meest aanbevolen oplossing, vooral voor de software. Dit is een handeling die je niet regelmatig hoeft te herhalen, aangezien de levensduur van een DPF over het algemeen minstens 120.000 kilometer is. Sommige kunnen zelfs veel langer meegaan, zolang je stadsgebruik vermijdt, wat regeneratiecycli voorkomt.
Wanneer moet het roetfilter worden vervangen ?
De frequentie waarmee je je DPF vervangt, hangt vooral af van de manier waarop je rijdt. We kunnen dit niet genoeg benadrukken: herhaalde korte ritten in de stad zijn de gezworen vijand van je filter. Het krijgt geen tijd om zijn rol te spelen. Bij te korte ritten kunnen de uitlaatgassen niet goed worden behandeld. Roet hoopt zich op in het onderdeel en zo raakt het verstopt.
Wanneer de DPF vol roet zit, start de ECU een verbrandingscyclus om het onderdeel te reinigen. Als je de regeneratiecyclus onderbreekt, zal deze niet effectief zijn. Na een tijdje verliest het filter zijn effectiviteit en gaat het systeem in storing. Het motorlampje gaat branden en het is hoog tijd om actie te ondernemen.
Er zijn echter bepaalde waarschuwingssignalen: verhoogd brandstofverbruik of verlies van motorvermogen behoren daartoe.
Hoeveel kost het om een onderdeel te vervangen ?
Als je je afvraagt hoeveel het kost om een DPF te vervangen, is er geen eenduidig antwoord. Het hangt af van het model van je voertuig en de tarieven van je garage. Aarzel niet om meerdere offertes aan te vragen om de prijzen te vergelijken. Gemiddeld moet je rekenen op een prijs tussen €80 en €300 voor een vervanging, exclusief de kosten van het roetfilter zelf. Voor voertuigen die nog onder de fabrieksgarantie vallen, raden we je ten zeerste aan om de operatie te laten uitvoeren bij een dealer of erkende garage.
Als je besluit om de reparatie zelf uit te voeren, bespaar je veel geld, omdat je alleen de prijs van het onderdeel hoeft te betalen. Overal op internet vind je kortingssites en hun prijzen lijken in niets op die van garages. We raden je aan om voorzichtig te zijn, want het is nooit een goed idee om je auto te repareren met de goedkoopste prijzen.
Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?
Krosfou wij raden je aan om eerst en vooral voor roestvrijstalen filters te kiezen, omdat die beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Ze roesten niet en slijten dus minder snel. Bovendien is de honingraatstructuur van het onderdeel gemaakt van keramiek, dat veel duurzamer is dan cordieriet, dat vaak door andere fabrikanten wordt gebruikt. Hoe komen we aan zulke lage prijzen ? Simpelweg omdat we rechtstreeks inkopen bij de fabriek. We houden onze toeleveringsketen zo eenvoudig mogelijk om de kwaliteit en uitmuntendheid te behouden waar we al jaren om bekend staan.
Afbeeldingsbron:
Karolina Osinska / Auteur: sedrik2007 / Licentie-ID: F34ZC8NURK - elements.envato.com