Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

gebruikte katalysatoren kopen : factoren om rekening mee te houden en bijbehorende risico's

Table of contents

Al enkele jaren zijn we getuige van een stijging van de prijs van auto-onderdelen. Dit drukt zwaar op de portemonnee van automobilisten. Als de katalysator van een auto kapot gaat, moet hij zo snel mogelijk worden vervangen om ernstigere mechanische problemen te voorkomen. Het kan verleidelijk zijn om voor een tweedehands model te gaan. Een katalysator heeft immers een vrij lange levensduur. Maar is dat echt een goed idee ? Wij hebben er een duidelijke mening over..

Een tweedehands katalysator : een goed idee ?

In principe is de levensduur van een autokatalysator behoorlijk lang. Deze kan oplopen tot 150.000 kilometer en soms zelfs veel meer. Hoe vaker er met een auto wordt gereden en hoe langer de ritten, hoe langer de levensduur van de katalysator. Het kan daarom verleidelijk zijn om een tweedehands model te kopen om geld te besparen.

Elk jaar wordt een groot aantal auto's afgedankt, vaak omdat de motor niet meer werkt, de carrosserie te beschadigd is of de reparatiekosten te hoog zijn... Zelden omdat de katalysator verslechterd is.

Hoewel de verleiding groot is en de besparingen reëel, is het niet echt aan te raden om een tweedehands katalysator voor je auto te kiezen. De risico's zijn aanzienlijk en bovenal loop je het risico dat je snel aan efficiëntie verliest en soms zelfs de motor van je auto in meer of mindere mate beschadigt.

Hoe weet je zeker dat een katalysator in goede staat is ?

Helaas is het heel moeilijk om te weten hoe gezond een katalysator werkelijk is. Als je voor een tweedehands model kiest, weet je niet zeker hoe lang hij meegaat.

In de loop van vele kilometers verliest de katalysator zijn doeltreffendheid. Hij voert minder chemische transformaties uit, maar laat de uitlaatgassen nog steeds min of meer vrij circuleren. En omdat de katalysator een stalen cilinder is, kan hij niet worden geopend om de interne structuur te controleren.

Als je voor een tweedehands model kiest, kun je dus niet inschatten hoeveel jaar hij nog te leven heeft. Het gevolg is dat je apparatuur de volgende dag de geest kan geven... of tien jaar later !

De katalysator heeft ook een aantal perifere onderdelen die een grote invloed hebben op zijn efficiëntie. Dit geldt met name voor lambdasondes.

Deze worden gebruikt om metingen te verrichten. Als deze worden gewijzigd, kan de motor te arm of te rijk lopen, wat voortijdige schade aan de katalysator kan veroorzaken. Zoals je ziet is het kiezen van een tweedehands katalysator geen sinecure.

Is het makkelijk om een katalysator te vervangen ?

Het vervangen van een autokatalysator is niet erg ingewikkeld, maar je moet wel zorgvuldig te werk gaanen over de juiste apparatuur beschikken om de klus veilig te klaren.We hebben een gids samengesteld die de stappen beschrijft die nodig zijn om een nieuwe katalysator in een auto te monteren. Voordat je de sprong waagt, is het noodzakelijk dat je jezelf vertrouwd maakt met de procedure, zodat je kunt anticiperen op eventuele problemen die zich kunnen voordoen. Je moet nu meer dan ooit op je eigen veiligheid letten, want een katalysator is een vrij zwaar stuk gereedschap en je moet ermee kunnen omgaan zonder gevaar te lopen.

Wat moet je controleren ?

Voordat je een tweedehands katalysator koopt, moet je ervoor zorgen dat hij perfect compatibel is met je auto. Hij moet gemonteerd zijn op hetzelfde model, met dezelfde motor. Het is ook raadzaam om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het voertuig waar de katalysator uit is gehaald.

Idealiter moeten we weten wat voor soort reis er is gemaakt en vooral wanneer de katalysator is gemonteerd. Is hij origineel of is hij vervangen ? In het laatste geval is het beter om de factuur te hebben om zeker te zijn van de kwaliteit.

Ook de kilometerstand van de tweedehands katalysator kan helpen om de resterende levensduur te bepalen. In de praktijk gaat een katalysator meestal tussen 120 en 150.000 kilometer mee. Maar dit cijfer kan veel lager liggen voor een voertuig dat voornamelijk in de stad wordt gebruikt.

Pas op voor vervuiling..

Voordat je een tweedehands katalysator koopt, moet je rekening houden met de vervuilingsproblematiek. Ter herinnering : het doel van een katalysator is om een deel van de vervuilende stoffen die de motor verlaten te neutraliseren. Door middel van chemische reacties zet hij bepaalde giftige moleculen om in kooldioxide en water.

Als deze vervuilingsdemper vermoeid raakt, wordt hij minder effectief en laat hij meer vervuilende stoffen door. Het directe gevolg hiervan is een toename van de vervuiling.

Je motor kan minder goed ademen, wat kan leiden tot een hoger brandstofverbruik en verminderde prestaties. Erger nog, bij de volgende technische keuring is het risico op overschrijding van de vervuilingslimieten nog groter.

Het is onmogelijk om de staat van de apparatuur te beoordelen. Een tweedehands katalysator heeft over het algemeen geen garantie. Anti-vervuilingsapparaten zijn specifiek voor elk voertuig en kunnen niet gemakkelijk worden vervangen door andere.

De diefstal van katalysatoren, die helaas nog steeds vrij wijdverspreid is, is niet gericht op het uitrusten van auto's... maar eerder op het recupereren van de paar gram edelmetaal die aanwezig zijn in de interne structuur.

Katalysatoren niet altijd in de beste staat !

Ten tweede rijden automobilisten volgens verschillende onderzoeken over het algemeen relatief weinig per jaar, gemiddeld zo'n 12.000 tot 13.000 kilometer. Er is natuurlijk een groot verschil tussen degenen die weinig rijden en degenen die veel rijden... Deze ritten zijn over het algemeen vrij kort, waardoor de katalysator voortijdig slijt. Tweedehands kopen is dus niet echt aan te raden.

Bovendien is de aankoopprijs zeker lager... Maar je moet je katalysator verwijderen en monteren, en ook nieuwe lambdasondes, een luchtfilter en bougies kopen. Uiteindelijk zijn de besparingen vrij klein in vergelijking met nieuwe apparatuur, die veel langer meegaat.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn de duurste katalysatoren niet altijd de beste. Veel van de grote namen bieden apparatuur aan die tegen dumpprijzen is gemaakt met materialen van lage kwaliteit.

Conclusie

Het zal je niet verbazen dat het niet aan te raden is om een tweedehands katalysator in je auto te monteren. Hoewel je mogelijk geld bespaart op het moment van aankoop, zul je toch bepaalde perifere onderdelen moeten vervangen, zoals lambdasonde. Maar bovenal heb je geen zekerheid over de werkelijke gezondheidstoestand van de katalysator. Als je geluk hebt, koop je een perfect gezond apparaat... Maar in de meeste gevallen zijn tweedehands katalysatoren al erg vermoeid, vooral als ze gemonteerd zijn op een voertuig dat voornamelijk in de stad rijdt. Daardoor loop je het risico dat je het apparaat voortijdig moet vervangen. Erger nog, de vervuiling die je auto uitstoot kan aanzienlijk zijn tegen de tijd dat de motor gewend is aan dit antivervuilingsapparaat, dat al een paar jaar oud is !

 

Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: Pressmaster / Licentie-ID: PZNETKD6B9 - elements.envato.com

Categories: 2024

Leave a comment