Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Cordieriet vs. siliciumcarbide: een gids voor het kiezen tussen DPF- en hoogwaardige katalysatoren

Table of contents

Als je het roetfilter of de katalysator van je auto, zul je zien dat deze anti-vervuilingsapparaten over het algemeen gemaakt zijn van twee heel verschillende soorten keramiek. Aan de ene kant hebben we siliciumcarbide en aan de andere kant cordieriet. Twee namen die je aan het twijfelen kunnen brengen en die je kunnen aanmoedigen om voor de voordeligste van de twee te kiezen.

Maar zoals we op deze pagina zullen zien, is het essentieel om de juiste keuze te maken als je wilt dat je uitrusting lang meegaat! Hier is wat informatie die je moet weten over het kiezen van materialen.

 

Wat is het verschil tussen deze twee keramieksoorten ?

Ten eerste zijn er verschillende kwaliteitsniveaus voor roetfilters en katalysatoren. Dit kwaliteitsniveau is niet noodzakelijk afhankelijk van de prijs... In de praktijk is het vooral de samenstelling van de materialen die de kwaliteit beïnvloedt. In deze context zijn er afwerkingen van hoge kwaliteit die titanium of aluminiumtitanaat gebruiken.

Bij de antivervuilingsafwerkingen die op de markt verkrijgbaar zijn, vinden we voornamelijk twee soorten materialen. Aan de ene kant hebben we cordieriet. Dit is een keramisch materiaal dat vervuilende deeltjes goed filtert en vrij goedkoop te produceren is. Hierdoor kan de apparatuur tegen de meest gunstige prijs worden geproduceerd.

Het bestaat eigenlijk uit verschillende materialen : aluminium- en magnesiumoxiden, siliciumdioxide en verschillende additieven. Siliciumcarbide is een materiaal dat een betere filterkwaliteit biedt, met een hogere temperatuurbestendigheid en een veel langere levensduur. Voor motoren met hoog rendement is dit materiaal beter geschikt om de stroming te optimaliseren. Natuurlijk zijn de productiekosten iets hoger, maar over het algemeen is de investering de moeite waard omdat het langer meegaat.

 

Waarom is siliciumcarbide duurder ?

Zoals je hebt begrepen, is een roetfilter of katalysator van siliciumcarbide duurder in aanschaf. Maar hoe kan dit worden verklaar ?

Je moet kijken naar de manier waarop dit materiaal wordt gemaakt. De basis is kwartszand dat samen met andere chemische elementen in een oven wordt geplaatst. Het geheel smelt bij een zeer hoge temperatuur en leidt tot een reactie waarbij siliciumcarbide ontstaat. Het geheel moet vervolgens worden afgekoeld om het te laten stollen en in de gewenste vorm te gieten. Verdere nabewerkingsstappen kunnen nodig zijn.

Dit is allemaal erg technisch en vereist veel middelen, vooral elektriciteit, om de juiste smelttemperatuur te bereiken (die meer dan 1000 °C kan zijn). Dit verklaart de hogere kosten.

Bij cordieriet daarentegen is het proces eenvoudiger. De grondstoffen worden gemengd met water tot een pasta. De pasta kan vervolgens in de gewenste vorm worden gegoten. Na een droogfase wordt het materiaal bevroren en kan het worden gebruikt om een nieuwe katalysator of deeltjesfilter te maken.

 

Is de materiaalkeuze echt belangrijk ?

We weten allemaal dat autopech altijd op het slechtst mogelijke moment komt... Als je dringend het roetfilter of de katalysator van je auto moet vervangen, is de kans groot dat dit op een financieel moeilijk moment gebeurt... En zelfs als dit het geval is, wil je waarschijnlijk de kosten zo laag mogelijk houden !

Maak je geen zorgen : er is geen direct verband tussen de prijs en de kwaliteit van deze emissiebeperkende apparaten. Er zijn katalysatoren van zeer slechte kwaliteit die voor de volle prijs worden verkocht, en omgekeerd. Dit kan leiden tot vroegtijdige slijtage van de katalysator, met een hoger verbruik en lagere prestaties tot gevolg.

In alle gevallen kun je het beste eersteklas apparatuur vermijden. Ze zijn vaak erg goedkoop en hebben weinig duurzaamheid... Ze zijn meestal gemaakt van materialen van slechte kwaliteit. Soms zijn de chemische reacties erg slecht omdat de gebruikte materialen niet geschikt zijn voor het werk. Hierdoor kan de motor langzaam verstikken, wat later tot veel hogere kosten kan leiden. Je moet dus goed letten op de materialen die worden gebruikt in een roetfilter of katalysator. 

Zoals eerder gezegd, is het de interne structuur van deze apparaten die een effectief effect heeft op het verminderen van vervuiling. Nog belangrijker dan het milieueffect is echter dat de uitlaatgassen door deze elementen stromen. Als de stromen niet goed worden geregeld, kan er heel snel vervuiling of zelfs verstikking optreden. Je zou kunnen denken dat de katalysatoren die in autodealers worden verkocht de absolute referentie zijn, maar dat is niet altijd het geval... Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwe katalysator van goede kwaliteit is en een goede structuur heeft. Geloof me, dit kan je op middellange termijn dure reparaties besparen.

Het is ook een voordeel als de katalysatorbehuizing van roestvrij staal is. Dit voorkomt het fenomeen roestvorming, waardoor het apparaat snel broos kan worden. Dit komt doordat de verschillende hobbels in de weg de bekleding kunnen beschadigen. Als het van staal is, kan er eerst oppervlakteroest ontstaan, wat vervolgens kan leiden tot perforatie. Dan moet de uitrusting voortijdig worden vervangen.

 

Prijs mag niet het belangrijkste aankoopcriterium zijn

Het is niet moeilijk om katalysatoren of roetfilters te vinden tegen een zeer lage prijs. Maar ze zijn zelden een goede koop. Bovendien bestaat het risico dat je er op middellange termijn spijt van krijgt.

De duurste uitrusting is echter niet noodzakelijk de beste. Sommige fabrikanten, soms zelfs zeer gerenommeerde en bekende, aarzelen niet om hun winstmarge aan te vullen met inferieure materialen.

Daarom raden we je aan om de tijd te nemen om naar de gebruikte materialen te kijken voordat je een uitlaatgaszuiveringssysteem koopt. Zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en laat je niet misleiden door overdreven verkooppraatjes die vaak slechte kwaliteit proberen te compenseren.

Bij de keuze tussen siliciumcarbide en cordieriet moet je vooral rekening houden met het beoogde gebruik. Als je veel rijdt, vooral op snelwegen, is het waarschijnlijker dat het eerste van de twee materialen de gassen goed kan laten circuleren.

De manier waarop deze twee keramische producten worden gemaakt, verklaart voor een groot deel het verschil in prijs. De eerste is gebaseerd op de fusie van grondstoffen, terwijl de tweede meer een mengsel is. Cordieriet is geen slechte keuze, maar de prestaties zijn iets minder dan die van siliciumcarbide.

Tot slot is de keuze van een katalysator of roetfilter belangrijk, omdat deze apparaten actief bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van vervuilende stoffen door auto's. Afgezien van het feit dat je iets minder verbruikt, kunnen apparaten van hoge kwaliteit ook de uitstoot van vervuilende stoffen aanzienlijk verminderen. Dit is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je spaargeld, omdat het de kans op een tegenbezoek bij de volgende technische inspectie verkleint.


Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: fxquadro / Licentienummer: CEYHRUZB8N -
elements.envato.com

Categories: 2024

Leave a comment