Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Producten en methoden voor het reinigen van een EGR-klep

Table of contents

Wie heeft er nog nooit gehoord van een vervuilde EGR-klep ? In werkelijkheid is dit een gebeurtenis die veel sneller kan voorkomen dan je zou denken.

Deze klep, die is ontworpen om vervuiling tegen te gaan, vervult een heel specifieke taak. Hij is uiterst efficiënt als het gaat om het recyclen van de uitlaatgassen door ze een tweede keer in de motor te injecteren.

Dit proces leidt echter tot afzettingen die na verloop van tijd vervuiling kunnen veroorzaken. Dit geldt des te meer voor auto's met dieselmotoren die voornamelijk in stedelijke gebieden rijden. Hier vind je onze aanbevelingen en methoden om dit fenomeen tot een minimum te beperken.

 

Wat is een EGR-klep precies ?

Laten we beginnen met kort uit te leggen hoe een motor werkt. Om deze motor te laten werken, moet er een mengsel van lucht en brandstof zijn.

De brandstof komt uit de inspuitstukken door het uit de benzine- of dieseltank te halen. Op dit moment wordt het tijdens het rijden aangezogen door het inlaatkanaal, nadat het door het luchtfilter is gegaan.

Het komt voor het eerst in de turbocompressor terecht voordat het de motor ingaat. De motor stoot uitlaatgassen uit en in het bijzonder stikstofoxiden.

Wanneer een motor op lage snelheid draait, worden de deeltjes sterker. Ondanks het roetfilter aan het einde van de uitlaatpijp is er een apparaat nodig om het grootste deel van de vervuilende uitstoot te regelen. Dit is de rol van de EGR-klep.

Deze klep bevindt zich traditioneel aan de uitlaat van de motor. Hij is vergelijkbaar met een vlinderklep.

Wanneer de motor op een laag toerental draait, gaat hij open. Hierdoor kunnen de uitlaatgassen door een slang stromen en terug in de motor worden geïnjecteerd. Wanneer de motor het optimale toerental bereikt, worden de gassen naar het tweede kanaal van de turbocompressor geleid voordat ze de katalysator en het roetfilter bereiken.

De EGR-klep vervult dus de taak van eerste filtering. Deze klep zit sinds de jaren 1980 in alle auto's met dieselmotoren en sinds kort ook in auto's met benzinemotoren. Door strengere milieuregels hebben autofabrikanten steeds meer uitlaatgasreinigingssystemen ontwikkeld... Dit is effectief, maar het risico dat de klep verstopt raakt is reëel...

 

Waarom raakt de EGR-klep vervuild ?

De EGR-klep is een soort bypass voor de uitlaatgassen die bij lage toerentallen worden uitgestoten. Er kan zich min of meer snel roetafzetting vormen. De kleppen en inlaatkanalen worden ook direct blootgesteld aan dit probleem.

Tot overmaat van ramp kan ook brandstof van lage kwaliteit de klep verstoppen, waardoor de hoeveelheid afzetting zich opstapelt. Na verloop van tijd kunnen deze leiden tot een verstopping.

Onvoldoende onderhoud van de motor en de randapparatuur kan ook leiden tot een verhoogde uitstoot van vervuilende stoffen, waardoor de klep kan verzadigen. Het zal geen verbazing wekken dat verstopping zich in verschillende snelheden kan voordoen, afhankelijk van deze verschillende parameters.

Opgemerkt moet worden dat overwegend stadsgebruik van een auto met dieselmotor dit fenomeen kan verergeren. Bestaat er een wondermiddel voor het reinigen van een EGR-klep ?

 

Hoe kun je een EGR-klep schoonmaken ?

Een bekende truc voor het reinigen van een EGR-klep is om hard te rijden. Je moet het geheel immers op een meer gedifferentieerde manier bekijken ! Het gaat er niet om dat je tien minuten lang een snelheid van 150 km/u aanhoudt. Helemaal niet !

Het doel is om het motortoerental te verhogen tot een hoger gemiddelde dan normaal. Concreet betekent dit één of twee versnellingen terugschakelen op de landweg of de snelweg. De motor wordt luider, het brandstofverbruik neemt toe, maar de grotere luchtstroom kan de EGR-klep dwingen om wat vuil op te ruimen dat hem verstopt.

Een andere optie, die vooral geschikt is voor goede monteurs, is om de auto op te tillen en de EGR-klep te verwijderen. De ingreep is niet bijzonder ingewikkeld, maar je moet het wel veilig kunnen doen en vooral over het nodige gereedschap en de nodige vaardigheden beschikken.

De klep moet worden losgekoppeld van de motor voordat hij kan worden gereinigd met een speciaal oplosmiddel. Dit is zeer effectief, maar vereist tijd en gereedschap. Deze oplossing is daarom niet geschikt voor doe-het-zelvers. Je kunt echter wel een werkplaats vragen om dit voor je te doen.

De kosten variëren sterk van werkplaats tot werkplaats. Ze zijn afhankelijk van het expertiseniveau van de werkplaats, maar ook van hoe ingewikkeld het is om het onderdeel te bemachtigen, omdat het meer tijd kost om het te demonteren en weer te monteren.

Ik raad je ook aan om de handleiding van je auto te raadplegen. Er is meestal een sectie die gaat over de EGR-klep. Soms vind je daar een methode of aanbevelingen om de vervuiling tegen te gaan. Vaak wordt aangeraden om producten te gebruiken.

 

Kun je producten gebruiken ?

Ja, er zijn producten die je kunt gebruiken om de EGR-klep te reinigen. Dit is meestal een additief dat je toevoegt aan de tank wanneer je diesel tankt. Het product verwijdert de roetaanslag door rechtstreeks in te werken op het inlaatsysteem, de kleppen en de klep zelf.

Maar laat je niet misleiden... Deze producten hebben vooral een onderhoudsfunctie. Als de EGR-klep volledig verstopt is, kan zelfs een additief geen wonderen verrichten. Toch worden deze producten aanbevolen. Je kunt ze regelmatig gebruiken om verstopping te voorkomen, vooral als je je auto voornamelijk in de stad gebruikt.

Overigens zijn er ook producten die in de vorm van een spuitbus worden geleverd en rechtstreeks op de klep kunnen worden gespoten. Hiervoor moet je het luchtinlaatsysteem loskoppelen van de klep en vervolgens rechtstreeks op de inlaat spuiten. Dit moet gebeuren als de motor warm is.

 

Vervuiling van een EGR-klep voorkomen

Het voorkomen van vervuiling van de EGR-klep is niet erg ingewikkeld. Zelfs als je voornamelijk in de stad rijdt, moet je er een gewoonte van maken om af en toe langere afstanden af te leggen. Dit komt ook ten goede aan het roetfilter, dat zijn regeneratiefasen kan maximaliseren.

De laatste tip is ook om niet met een te laag toerental te rijden. Dit klinkt misschien als een goede oplossing om het brandstofverbruik te verminderen, maar het is ook de beste manier om algemene vervuiling te veroorzaken. Rijd dus liever dynamisch genoeg om te voorkomen dat de verschillende emissiecontrolesystemen van je auto voortijdig verslijten.

Als alternatief kan het regelmatig gebruik van een additief ook een goede oplossing zijn om de levensduur van de EGR-klep te verlengen. Dit vermindert het risico op vervuiling en heeft tegelijkertijd een positief effect op het brandstofverbruik van je auto.

 

Dit moet je onthouden

De EGR-klep speelt een belangrijke rol bij het verminderen van de uitstoot van vervuilende stoffen. De verschillende ontwikkelingen in de Euronormen dwingen autofabrikanten om nieuwe ideeën te ontwikkelen om de impact van voertuigen op het milieu te verminderen.

De EGR-klep vervult zijn taak effectief door de uitlaatgassen een tweede keer in de motor te injecteren. Dit verbetert de luchtkwaliteit en vermindert tegelijkertijd de uitstoot van vervuilende stoffen in de atmosfeer.

Er bestaat echter een risico op vervuiling als we er niet op letten. Maak er een gewoonte van om van tijd tot tijd voldoende lange ritten te maken en vermijd rijden met een te laag toerental. De EGR-klep van uw auto zal zich dan des te beter voelen... net als de roetfilter !

Afbeeldingsbronnen:
Karolina Osinska / Auteur: wirestock / Licentienummer: ZCPA6Q83DS - 
elements.envato.com

Leave a comment