Selecteer uw voertuig

Laatste blogberichten

Zoek op

Gebruikte onderdelen : professionele reparateurs moeten ze je aanbieden

Table of contents

In 2016 bepaalde een decreet dat "auto-onderdelen uit de circulaire economie" aan klanten moesten worden aangeboden. Uiteindelijk hebben we bijna 3 jaar moeten wachten tot de maatregel officieel werd. Sinds 1 januari 2019 zijn autoreparateurs verplicht om klanten systematisch PIEC-gelabelde onderdelen (onderdelen uit de circulaire economie) aan te bieden bij de reparatie en het onderhoud van hun voertuigen.

Wat staat er in dit besluit ?

Dit besluit van 8 oktober 2018 geeft uitvoering aan artikel L224-67 van het consumentenwetboek. Alle garages moeten hun klanten aanbieden om tweedehands onderdelen te monteren. De onderdelen in kwestie moeten echter het PIEC-label hebben en dus afkomstig zijn van een door de prefectuur erkend centrum voor autowrakken (ELV). Dit betekent dat de onderdelen zijn geïnspecteerd en gecontroleerd en dat ze kunnen worden getraceerd. Dit kunnen verwijderbare carrosseriedelen zijn, loszittend glas, interieurbekleding of zelfs bekleding. Koplampen vallen er ook onder, net als mechanische en elektronische onderdelen. Voor deze laatste geldt één voorwaarde: ze mogen geen verband houden met het loopwerk, de remmen, de stuurinrichting of de ophanging.

In praktische termen...

Stel dat het roetfilter of de katalysator van uw voertuig defect is. Uit vrije wil gaat u naar een professionele hersteller. De hersteller moet u PIEC-gecertificeerde apparatuur kunnen aanbieden. Het gebruik van aftermarket onderdelen is echter meer aan te raden voor een stoel of deur dan voor een roetfilter. En toch, als je het artikel in de wet leest, staat niets de montage van een PIEC-gecertificeerde tweedehands DPF in de weg. Maar omdat het moeilijk is om de toestand van de DPF-monolieten te controleren, is het heel goed mogelijk dat je een filter krijgt van een stadsvoertuig dat mogelijk verstopt is. Het is mogelijk om een goedkope roetfilter te vinden... Maar het is beter om voor een nieuw onderdeel te gaan, zoals het in de fabriek geprijsde DPF Krosfou.

Al met al zal deze nieuwe wet weliswaar geen directe impact hebben op de vervanging van roetfilters, maar wel op het onderhoudsbudget van huishoudens. Er moet worden opgemerkt dat tweedehands reserveonderdelen duidelijk moeten worden vermeld vóór de offerte. Het doel is tweeledig: de onderhoudskosten van een voertuig verlagen en milieuvriendelijk hergebruik aanmoedigen. Voor je Renault Clio katalysator kun je ook beter kiezen voor een nieuw onderdeel...

 

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

 

Afbeeldingsbron:
Karolina Osinska / Auteur: fxquadro / Licentie-ID: K5YJ76Q82M - elements.envato.com

Leave a comment