PRO-Hoek

EXCEPTIONELE VOORDELEN voorbehouden aan PRO's

U bent:

GARAGEBEDRIJF, RETAILIER, MECHANISME, TE KOOP EN VERKOOP van voertuigen, FLEET MANAGER, TAXI, GROSSIST

Deeltjesfilter: wat is het en hoe werkt het ?

Deeltjesfilter: wat is het en hoe werkt het ?

De auto-industrie wordt geconfronteerd met milieunormen steeds strenger. In 1993 werden katalysatoren geïntroduceerd in benzineauto's en vier jaar later in dieselauto's. Het roetfilter werd eerst geïntroduceerd in dieselauto's voordat het zijn weg vond naar het uitlaatsysteem van benzineauto's. Het roetfilter werd eerst geïntroduceerd in dieselauto's voordat het zijn weg vond naar de uitlaatsystemen van benzineauto's. Maar weet je eigenlijk wel waar dit anti-vervuilingsapparaat uit bestaat ? Hoe werkt het ? Vereist het speciaal onderhoud ? In dit artikel geven we je wat antwoorden en adviseren we je bij het kiezen van je nieuwe goedkope DPF.

Wat is de DPF ?

"Het roetfilter van mijn auto is verstopt" of "Ik moet het DPF vervangen" zijn zinnen die we voortdurend horen... Maar weinig automobilisten zijn zich bewust van de echte voordelen van roetfilters.

Dieselroetfilters worden sinds 2005 algemeen gebruikt. Het bestaat uit een metalen cilinder die zich op de uitlaatlijn bevindt, na de katalysator. Het filter verzamelt fijne deeltjes. De deeltjes verzamelen zich in de cilinder totdat er een regeneratiecyclus plaatsvindt. Dit betekent dat wanneer het voertuig "warm" is, de DPF brandstof inspuit om de deeltjes te doen ontbranden en vernietigen. Dit verlaagt de uitstoot van vervuilende uitlaatgassen. De katalysator, roetfilter en EGR-klep maken het mogelijk om de vervuiling van het voertuig drastisch te verminderen. Bovendien wordt het DPF nu uitgebreid naar vrachtwagens en andere voertuigen voor openbaar vervoer. Zelfs benzineauto's, die tot nu toe gespaard bleven, worden nu uitgerust met dit type mechanisch filter om te voldoen aan de Euro-norm 6.2.

Wist je dat ? De eerste productieauto met een roetfilter was de Peugeot 607 met de 2.2 HDI-motor.

Een DPF onderhouden

Benzine- en dieselvoertuigen zitten niet in hetzelfde schuitje. In tegenstelling tot benzinemotoren lopen dieselmotoren het risico om verstopt te raken. Dit is vooral het geval bij motoren die voornamelijk in de stad worden gebruikt. Om regeneratiecycli te laten plaatsvinden, is het daarom nodig om reinig het DPF tijdens het rijden zoveel mogelijk. Niet alle filters zijn echter gelijk. De kwaliteit van de monolieten die het binnenwerk bekleden kan aanzienlijk verschillen. Dit betekent dat sommige DPF fijne deeltjes minder goed vasthouden en een kortere levensduur hebben. Wij raden daarom roestvrijstalen roetfilters aan. Deze roesten niet en hebben vaak een keramisch binnenwerk. Een DPF van goede kwaliteit (niet per se de duurste!) heeft geen onderhoud nodig, afgezien van regelmatige regeneratiecycli. Het ontkalken, dat door veel professionals wordt gepromoot, raden we af vanwege de schade die het op middellange en lange termijn kan veroorzaken.

Waarom is dit onderdeel nodig ?

Wegvervoer in al zijn vormen is een van de activiteiten die aanzienlijke luchtvervuiling veroorzaken. Deze vervuiling is onder andere afkomstig van de fijne deeltjes die worden uitgestoten door voertuigen met verbrandingsmotoren. Deze deeltjes (Particulate Matter of PM) zijn extreem klein, met een diameter van minder dan 2,5 µm (micrometer)*. Maar hoe kleiner ze zijn, hoe schadelijker ze zijn. Zwevende deeltjes infiltreren in de luchtwegen en veroorzaken of verergeren op lange termijn ademhalingsaandoeningen zoals astma, bronchitis en cardio-pulmonale pathologieën.

Diesel is altijd bekritiseerd omdat het te veel fijne deeltjes in de lucht zou uitstoten, voornamelijk door onvolledige verbranding.Uit een recent onderzoek - geciteerd door Le Figaro in een artikel van 16 december 2020 - bleek dat- van het Franse Instituut voor Aardolie en Nieuwe Energie (Ifpen) toont aan dat, voor gelijkwaardige modellen, sommige dieselvoertuigen minder vervuilen dan benzinevoertuigen. Dit zal waarschijnlijk een debat nieuw leven inblazen dat in Frankrijk nooit echt is weggeëbd..

*1 µm (micrometer) komt overeen met een duizendste millimeter.

Hoe het werkt

Dus hoe werkt het, om de favoriete uitdrukking van een bekende Franse wetenschapsjournalist te gebruiken ? In principe is het vrij eenvoudig, maar vergis je niet, het roetfilter is een geavanceerde technologie die voortdurend in ontwikkeling is.

Als je op zoek bent naar de locatie van het roetfilter, is er niets eenvoudiger. Het is een metalen cilinder die zich op de uitlaatlijn bevindt, na de katalysator. De binnenkant van deze cilindrische buis bevat een honingraatstructuur waar de uitlaatgassen doorheen stromen.

Het filter vangt en verzamelt fijne deeltjes. Deze deeltjes klonteren tot een bepaald punt samen en worden dan afgebrand. Dit staat bekend als regeneratie. Wanneer het voertuig "warm" is, spuit het DPF brandstof in om de deeltjes te doen ontbranden en vernietigen. Dit verlaagt de uitlaatemissies.

De katalysator, het roetfilter en de EGR-klep maken het mogelijk om de vervuiling van voertuigen drastisch te verminderen. Bovendien is de DPF nu uitgebreid naar vrachtwagens en andere voertuigen voor openbaar vervoer. Zelfs benzineauto's, die tot nu toe gespaard bleven, worden nu uitgerust met dit type mechanisch filter om te voldoen aan de Euro-norm6.2.

Hoe weet ik of mijn auto een DPF heeft ?

In 2011 werden roetfilters verplicht voor nieuwe dieselvoertuigen. Sommige fabrikanten konden sommige modellen echter al veel eerder met een roetfilter uitrusten, omdat deze voorziening tegen vervuiling vanaf 2005 algemeen werd toegepast. De Peugeot 607 2.2 HDI-motor is de eerste productieauto die met een DPF is uitgerust.

Dus als je een nieuwe auto koopt, is er geen probleem. Het wordt lastiger als je een tweedehands auto koopt, vooral van een particulier. Veel automobilisten zien het DPF niet als een apparaat dat is ontworpen om auto's minder vervuilend te maken. In plaats daarvan zien ze het als een extra onderdeel dat ze moeten onderhouden, waardoor de prestaties van hun auto afnemen en de rekening bij de garage hoger wordt als het tijd is om het te vervangen. Of wanneer de honingraat een nest problemen wordt.

Het verwijderen van het DPF uit een auto is verboden. Als je een auto koopt waarvan het filter is verwijderd, kom je in de problemen (en zak je bijvoorbeeld voor de technische keuring) zonder dat je verhaal kunt halen bij de verkoper. Maar het is moeilijk om precies te weten of het filter geneutraliseerd is, zelfs door onder het voertuig te kruipen. Dus hoe kun je er zeker van zijn dat je niet in de maling wordt genomen ? Jean Savary, in een blogpost opcaradisiac website, ons advies: "Koop nooit een tweedehands diesel tenzij je zeker weet dat er niet mee geknoeid is. Er is maar één manier om daar achter te komen […] laat de auto die je wilt testen met een 5-gasanalyser. Veel autocentra zijn er nu mee uitgerust, net als de meeste dealers en sommige APK-centra".

Hoe kan ik voorkomen dat een roetfilter verstopt raakt ?

"Het roetfilter van mijn auto is verstopt" of "Ik moet het roetfilter vervangen" zijn zinnen die we vaak horen... Maar weinig automobilisten zijn zich bewust van de echte voordelen van roetfilters. Benzine- en dieselvoertuigen zitten niet in hetzelfde schuitje. In tegenstelling tot benzinemotoren lopen diesels het risico om verstopt te raken. Dit is vooral het geval bij motoren die voornamelijk in de stad worden gebruikt. Het toenemende aantal korte ritten in de stad bij lage snelheden voorkomt dat de motor de optimale temperatuur bereikt om regeneratiecycli te starten.

Het is daarom noodzakelijk om  reinig het DPF tijdens het rijden Zoveel mogelijk. De methode is heel eenvoudig: gewoon regelmatig met een bepaald toerental rijden. Hierdoor wordt je onderdeel effectief gereinigd en voorkom je dat het verstopt raakt. Als je weinig of voornamelijk in de stad rijdt, plan dan elke maand een korte snelwegrit om de levensduur van je onderdeel te verlengen.

Wanneer moet je je DPF veranderen ?

De levensduur van een roetfilter hangt sterk af van je rijstijl en -gewoonten. Het gemiddelde ligt echter tussen80.000 en 120.000 km, maar het bereik blijft vrij groot.

Onder de indicatoren Op je dashboard is er een die controleert of het roetfilter goed werkt. Als het oplicht, je mag het niet negeren  En zoek naar de oorzaak van het probleem. Als je twijfelt, kan een snelle blik in de technische handleiding van je voertuig je precies vertellen wat je moet doen.

De juiste DPF kiezen ?

Niet alle filters zijn gelijk. De monolieten die de binnenkant bekleden kunnen van vrij variabele kwaliteit zijn. Dit betekent dat sommige DPF fijne deeltjes minder goed tegenhouden en een kortere levensduur hebben. We raden daarom aan  deeltjesfilters van roestvrij staal . Deze roesten niet en hebben vaak een keramische binnenkant. Een DPF van goede kwaliteit (die niet noodzakelijk de duurste is - kijk maar eens op onze site !) heeft geen onderhoud nodig, behalve regelmatige regeneratiecycli.

Wat betreft ontkalken, gepromoot door veel professionals, raden we dit niet aan vanwege de schade die het kan veroorzaken aan de motor op de middellange en lange termijn.

Hoe demonteer ik een roetfilter ?

Vermogensverlies, een motorwaarschuwingslampje, een afslaande of verslappende motor of overschakelen naar een lagere modus zijn allemaal tekenen dat een roetfilter aan vervanging toe is. In zulke gevallen kun je beter niet te lang wachten, want rijden met een beschadigd roetfilter kan de motor ernstig beschadigen.

Hoe een deeltjesfilter demonteren ? Le de DPF vervangen Is een operatie die een zekere kennis van mechanica, het juiste gereedschap en een geschikte werkinfrastructuur vereist. Daarom hebben we een heel artikel gewijd aan dit type reparatie, en je moet weten dat onze onderdelen allemaal worden geleverd met montage-instructies. Natuurlijk heb je het juiste onderdeel nodig. Krosfou aanbiedingen DPF's van hoge kwaliteit tegen lage prijzen. Om de jouwe te vinden, voer je gewoon het merk, model en de registratiegegevens van je auto in onze zoekmachine in.

Wist je dat ? Op Krosfou, we maken onze eigen deeltjesfilters, in roestvrij staal en met keramische coating. Ons doel is om u kwaliteitsapparatuur aan te bieden tegen prijzen die ver onder de gangbare prijzen liggen.

Hoeveel kost het om een DPF te vervangen ?

Hoeveel kost het om een roetfilter te vervangen ? Zoals je je kunt voorstellen, hangt dit af van het model van je voertuig. Het ligt tussen € 1.000 en € 1.500, inclusief onderdelen en arbeidsloon. Voor een Citroën C4 ligt het gemiddelde rond de €1.000 (volgens de website vroomly.fr) en €900 voor een Peugeot 307. Als je in het bezit bent van een BMW 1-serie, kun je een bedrag tot €1.500 verwachten. Houd er rekening mee dat dit slechts gemiddelden zijn, dus wat je voertuig ook is, het vervangen van dit onderdeel is verre van onbeduidend voor je budget. Het is dus een goed idee om meerdere offertes aan te vragen en zorgvuldig te kiezen aan wie je de reparatie toevertrouwt.

Als je besluit om het onderdeel zelf te vervangen, kun je de kosten aanzienlijk verlagen. Bijvoorbeeld, Krosfou biedt DPF's aan voor de Citroën C4 en Peugeot 307 voor prijzen die variëren van €227 tot €536. Zo'n prijsverschil laat niemand onverschillig !

De DPF afschaffen ?

Als je naar de forums gaat, scheppen veel "experts" op dat ze de DPF verwijderd Van hun voertuig. Volgens hen is het nutteloos en kan het voertuig ademen door het te verwijderen. Technisch gezien kan het. Wettelijk is het verboden en we raden je af om je te laten verleiden tot dit soort praktijken. Tot een paar jaar geleden vermeldden sommige garages deze "vaardigheid" zelfs onder hun diensten. Naast het verwijderen van het onderdeel werd ook de ECU van de motor opnieuw geprogrammeerd en de EGR-klep gedeactiveerd. Dit alles in overeenstemming met de normen van de fabrikant en met de garantie dat de auto door de technische keuring komt. Je zou denken dat je droomt.

Als je het roetfilter uit je voertuig verwijdert, kun je een boete krijgen die kan oplopen tot € 7.500,-. Eerder zul je zeker zakken voor de technische keuring, die sinds 1 januari veel strenger is gewordenerJanuari 2019.

Heb je een vraag of twijfel je over het kiezen van een roetfilter voor je auto ? Bel naarKrosfou, europa's specialist in roestvaststalen DPF's. Wij stellen onze expertise tot uw dienst, in minder dan 24 uur, bij u thuis of in een relaispunt. Wacht niet langer en kies vooreen eersteklas service tegen fabrieksprijzen.

Wil je weten of je katalysator slecht is ? Wil je weten of je DPF verstopt is ?

Vermogensverlies, een motorwaarschuwingslampje, een afslaande of verslappende motor of overschakelen naar een lagere modus zijn allemaal tekenen dat een roetfilter aan vervanging toe is. In zulke gevallen kun je beter niet te lang wachten, want rijden met een beschadigd roetfilter kan de motor ernstig beschadigen. Bezoek de DPF vervangen is een vrij eenvoudige operatie, mits je een paar hulpmiddelen tot je beschikking hebt. Het enige wat je hoeft te doen is een DPF's van hoge kwaliteit voor een lage prijs door te zoeken naar het referentienummer dat overeenkomt met jouw auto. Wist u dat ? Op Krosfou, we maken onze eigen deeltjesfilters, in roestvrij staal en met keramische coating. Ons doel is om u kwaliteitsapparatuur aan te bieden tegen prijzen die ver onder de gangbare prijzen liggen.

Geplaatst op 01-05-2019 door 2019 0 521

Verwante artikelen

Hoe lang gaat een DPF of katalysator mee ?

De vraag over de levensduur van roetfilters en katalysatoren is gesteld... En veel hangt af van hoe je rijdt !

Hoeveel kost het om een DPF te vervangen ?

Een roetfilter vervangen kost geld... Maar welk budget moet je uittrekken voor het vervangen van het DPF ?

Hoe kan ik zien of het DPF van mijn auto versleten is ?

Er zijn verschillende manieren om ernstige slijtage van een roetfilter vast te stellen.

Leave a CommentLeave a Reply

Blog categorieën

Laatste reacties

Blog zoeken